CD: Magazine - Reissues

Veel alternatieve muziek uit de jaren zeventig en tachtig wordt momenteel remastered uitgebracht, vaak aangevuld met extra tracks en livemateriaal. EMI bracht onlangs de vier albums van de Britse postpunk-formatie Magazine opnieuw uit.

Magazine
De Britse punk van de jaren zeventig stierf zo snel als hij op kwam. The Sex Pistols hielden het voor gezien na één album, The Clash ontwikkelde zich in rap tempo tot een rockband die alle muzikale richtingen tegelijk wilde exploiteren en The Jams punk transformeerde naar een geluid dat je het beste als vroege Britpop kunt bestempelen. Een andere invloedrijke band, The Buzzcocks, raakte nog vóór de doorbraak hun belangrijke co-zanger/songwriter Howard Devoto kwijt. De reden voor Devoto om al in 1976 de veelbelovende punkband te verlaten is inherent aan het bestaan van de post-punk; punk was voor veel muzikanten een te beperkt keurslijf.

John Lydon (Sex Pistols) richtte in 1978 PIL (Public Image Limited) op en liet met die band het primitieve geluid van zijn eerste band los zijn grenzen te verleggen. Beïnvloed door de punk construeerde ook Joy Division ondertussen een uniek geluid, dat anno 2007 meer dan ooit ervaren wordt als zeer invloedrijk op het geluid van vandaag.


Al in 1977 liet Howard Devoto met zijn nieuwe band Magazine horen wat hij van plan was met de mogelijkheden die de punk hem boden. Totale muzikale anarchie; Magazine werd zijn vehikel om grenzen te herdefiniëren, zoals PIL dat voor Lydon was. Het eerste wapenfeit was de single 'Shot By Both Sides', een song met de gedrevenheid en agressie van de punk maar met duidelijke verwijzingen naar Iggy Pop en David Bowie. Het gebruik van keyboards was in die tijd in de underground taboe, maar Magazine liet zich niet beperken door de heersende wetten van die dagen. 'Shot By Both Sides' werd een kleine hit mede dankzij optredens bij Top of the Pops en So it Goes, het baanbrekende programma van Tony Wilson.

Rond die tijd werd Magazine pas een stabiele band. Naast zanger Devoto bestond de band uit: Barry Adamson (bas), Dave Formula (keyboards), Martin Jackson (drums) en gitarist John McGeoch, die later deel zou gaan uit maken van PIL, Siouxsie & the Banshees en Visage.

In april 1978 zag Real Life het levenslicht in een tijd dat de hoogtijdagen van de punk tanende waren. Het album zelf had sowieso weinig meer van doen met punk. Het kan beschouwd worden als een artistieke explosie van Devoto's ideeën, die hij nergens anders kon ontplooien. Artistiek was het zeer vernieuwend met een mix van stijlen die op het eerste oog geen verband hielden. Je hoort punk, prog-rock, new wave, psychedelische geluiden, neo-kitsch en andere ondefinieerbare klanken die men later zou omdopen tot 'postpunk'. Velen beschouwen dit album samen met de debuutalbums van Talking Heads en PIL tot de eerste van het genre. Naast een bewerkte versie van hun hit 'Shot By Both Sides' behoren ook openingssong 'Definitive Gaze', het angstaanjagende 'Motorcade' en de popsong 'The Light Pours Out Of Me' tot de hoogtepunten van Real Life.

Met Real Life oogstte Magazine veel lof maar een doorbraak naar een groot publiek werd niet geforceerd. Dat zou met opvolger Secondhand Daylight uit begin 1979 ook niet lukken. Devoto verwijderde zich met Magazine nog verder van de Buzzcocks-punk door gitaren vrijwel te elimineren en zich te focussen op keyboards en bas. De sound wordt vaak als 'ijskoud' omschreven. Niet toevallig door een compositie als 'Permafrost' met de nihilistische tekstsnede: I will drug you/I will fuck you/On the permafrost. Secondhand Daylight kon zeker als een stap voorwaarts gezien worden. Het was tegelijk vernieuwend, artistiek en toch songgericht. 'Rhythm of Cruelty' en 'Believe That I Understand' hadden postpunk-klassiekers moeten zijn terwijl 'Back to Nature' zeer avontuurlijk en dynamisch aandoet.

Tegen het einde van het decennium moesten een paar van de beste rockalbums van die tijd nog verschijnen. The Clash keerde de punk voorgoed de rug toe met hun ambitieuze, zeer relevante dubbel-LP London Calling en Joy Divisions Unknown Pleasures was letterlijk een ongehoorde soundscape die uiteindelijk zou leiden tot een herwaardering van alternatieve muziek. In dat klimaat van ambitie en vernieuwingsdrang bracht Magazine The Correct Use of Soap uit. De geniale gek Martin Hannett nam de productie op zich nadat hij zich met Joy Division bewezen had. Dezelfde echoënde 'slower-but-faster' drumtechnieken en ronkende bas vormen de kern van Correct Use of Soap. Het album rockt weer wat meer dan zijn voorganger. Uitstekend zijn 'Because You're Frightened', de single 'Song From Under the Floorboards' en de Sly & the Family Stone-cover 'Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)'. Het album ademt een positievere sfeer uit mede dankzij de diensten van zangeres Laura Teresa en de gebruikte funkinvloeden. Het is in ieder geval de derde voltreffer van Magazine. Artistiek gezien dan, want commercieel leek het niet te lukken, hoewel de singles van het album kleine hitjes werden. Aan het einde van de promotietour voor het album verliet gitarist John McGreoch de band wat een voorbode bleek op het uiteindelijke einde van de band.

Magic, Murder and the Weather kwam uit in oktober 1981 toen Magazine al ontbonden was. Devoto zag weinig heil meer in de band na het vertrek van McGreoch en kondigde alras het einde van Magazine aan. Met opnieuw Martin Hannett achter de knoppen werd het vierde album opgenomen. Ex-Ultravox gitarist Robin Simon (waarmee het live-album Play werd opgenomen) werd in eerste instantie aangetrokken als nieuwe gitarist maar hij voldeed niet aan de verwachtingen. Voormalig schoolkameraad Ben Mandelson deed het studiowerk voor Magic, Murder and the Weather. Voor Devoto betekende dit album weinig meer dan een bevredigend einde. De druk was weg en dat is goed te horen. De band had zich niet ontwikkeld en klonk futloos. Devoto wilde meer cohesie tussen de songs en dat is precies het probleem van Magic, Murder and the Weather. Magazine's vorige albums stonden bol van spanning en afwisselingen, wat hier erg gemist wordt. Toch zijn 'About the Weather', 'Come Alive' en 'This Poison' prima songs, die het album nog enigszins redden.

Magic, Murder and the Weather sloot Magazine het eerste postpunk-tijdperk af. Uit de assen van Joy Divison herrees New Order dat met Movement een brug sloeg tussen post-punk en new wave en later zou uitgroeien tot één van de invloedrijkste bands van de jaren tachtig. In Schotland waren The Simple Minds al in 1980 bezig om new wave en synthpop te combineren met hun oorspronkelijke postpunk-sound. Halverwege de jaren tachtig zou dit tot de populairste popbands ter wereld behoren. U2 behoorde ook tot die categorie, al bleef die band zich vernieuwen tot er van enige post-punkroots geen sprake meer was. The Cure en Siouxsie and the Banshees stonden weer aan de wieg van de goth-rock, een genre dat ooit parallellen had met de postpunk. En zo waren er meer Britse bands (Echo and the Bunnymen, Wire, Gang of Four, The Fall, Pere Ubu) die vanuit die traditie uitgroeiden tot invloedrijke groepen met een bepaalde mate van succes.


Re-issues
De vier albums van Magazine zijn geremastered en opnieuw uitgebracht met extra tracks (originele singles, b-kanten). Zo is de originele single-versie van 'Shot By Two Sides' aan Real Life toegevoegd evenals de Shirley Bassey-cover 'Goldfinger'. Elk album bevat in de liner notes een korte biografie over het ontstaan van het album. Mensen die hun oude LP's nog niet vervangen hebben door een cd-versie hebben met deze remasters een aanleiding om de albums opnieuw aan te schaffen.


Label: EMI Releasedatum: 12 maart 2007 Waardering:

Real Life (1978)
Secondhand Daylight (1979)
The Correct Use of Soap (1980)
Magic, Murder and the Weather (1981)


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!