DVD: Sanne Wallis de Vries - Vier

"Vrouwen en humor, ik weet het niet hoor. Ik vind het een moeilijke, ongemakkelijke combi; vrouwen en humor". Er klinkt eindelijk wat gelach wanneer Sanne Wallis de Vries met bovenstaande opmerking, zo halverwege haar voorstelling Vier, het publiek toespreekt. Dat is misschien ook wel tekenend voor de rest van de show, die half november jongstleden in de Groningse Stadsschouwburg werd geregistreerd, en nu uit is op dvd.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: als je een potje ongegeneerd wilt lachen hoef je deze dvd niet aan te schaffen. Wallis de Vries werd met dit theaterprogramma weliswaar genomineerd voor de cabaretprijs De Poelifinario 2006 (de prijs voor theatermakers met de beste avondvoorstelling), deze werd uiteindelijk geheel terecht gewonnen door Theo Maassen.

Dat wil niet zeggen dat Vier, jawel na Sop, Zin en Stuk haar vierde programma, niks moois te bieden heeft. "Onrustbarend mooi', schreef het Dagblad van het Noorden, "Trefzeker, evenwichtig en doelgericht", aldus de Volkskrant, en dagblad Trouw tenslotte: "Sanne Wallis de Vries is een categorie apart binnen het cabaret. Een intrigerende, onconventionele theatermaakster. Prachtig gestileerd qua kleding, decor, rekwisieten en licht."

Wat deze laatste krant opsomt klopt. Vooral het plaatje, want de lichtshow is uitstekend, en qua kleding en decor is ook alles uit de kast gehaald door deze winnares van het Leids Cabaret Festival, editie 1996. Hoe vaak zie je immers een cabaretier met sidekicks?

In dit geval de dames Vera Kaye en Cindy Grande, nieuwe talenten die de show wat meer leven in moeten blazen, al blijft hun rol beperkt. Het is voornamelijk Sanne Wallis de Vries die de aandacht opeist door te blijven kibbelen, kwaken en soms simpelweg hardop lijkt te denken. De show komt ondanks het overduidelijke theatrale aspect dan ook niet ingestudeerd over, maar je moet toch wel erg van theater houden om de "grappen" van mevrouw te kunnen waarderen. Het publiek blijft grotendeels dan ook angstvallig stil, want is het grappig dat Bin Laden wordt verward met "Eh.. hoe heet ie ook al weer? Saddam? Of Van Halen?" Het getuigt van lef als je met dergelijke grappen het podium op durft, maar in haar rol als onder andere Beatrix, bij Kopspijkers, was ze een stuk grappiger. Misschien omdat ze daar niet alleen haar teksten hoefde te schrijven.

Ook om de wat meer typische "vrouwenhumor"; alledaagse zaken zoals boodschappen doen, en de irritaties daarover, wil het publiek niet echt lachen. Pas als er wat gescholden wordt, en termen als "mongool" en "hoer" aan bod komen hoor je wat gegrinnik, en het is eerder de manier waarop ze dat doet die grappig is, dan wat ze zoal vertelt.

De dvd bevat twee verschillende versies: de lange met 29 'tracks' en de korte met 17. Het feit dat die laatste versie aan te raden is, en lang genoeg, blijkt wel uit het feit dat tijdens de tour al meerdere mensen voortijds de zaal verlieten. Ook de extra op de dvd: De Waarheid achter vier!, een lollig bedoelde korte docu van "Anja Tamminga, namens TV Assen" (met een rolletje van Jack Spijkerman) maakt van Vier niet het product wat als aanrader kan gelden. Het zal allemaal best mooi en doordacht theater zijn, Vier verdient als cabaret-titel maar de helft van dat aantal aan sterren.

Label: CNR Entertainment Releasedatum: 22 februari 2007