DVD: (Meer) Winnen Met Poker

Het zal vast niemand ontgaan zijn dat het halve land aan het pokeren geslagen is. Het monopolygeld heeft plaats gemaakt voor gekleurde chips en het ganzenbord voor een groen vilten kleed. In elk buurt- en clubhuis worden wel (nog) illegale toernooitjes gehouden, en ook in de nachtelijke uren zijn er genoeg professionele spelers op tv te bewonderen. Iedereen probeert wat aan de hype te verdienen. De dvd's Winnen Met Poker en Meer Winnen Met Poker beloven tezamen drie uur aan pokertips van bekende profs als Mike Sexton, Tony 'the mouth from down under' G en onze eigen Noah Boeken.

De opzet is bij beide dvd's simpel: Jesse May, de man die alle pokerprogramma's van PartyPoker op tv presenteert, bespreekt aan de hand van verschillende fragmenten met Noah Boeken en Tony G strategieën om een Texas Holdem-toernooi te winnen. Bij Winnen Met Poker gaat het o.a. over de juiste manier om Aas-Koning te spelen en blinds te stelen. Vooral algemene tips dus. Meer Winnen Met Poker gaat een stapje verder en behandelt onderwerpen die echt noodzakelijk zijn bij een groot toernooi, waaronder manieren om te spelen met een short stack of juist een big stack te spelen. Nog belangrijker is de bubble. "On the bubble finishen" houdt in dat je één plaats buiten het prijzengeld valt.

De hamvraag is uiteraard: ga je ook beter spelen naar aanleiding van de tips? Winnen Met Poker kan de ervaren speler in ieder geval links laten liggen, enkel de beginneling die het spel net doorheeft zal hier profijt van hebben. Wie al een tijdje speelt en bijvoorbeeld op Veronica professionele toernooien heeft gevolgd hoort immers wel te weten dat je agressief moet spelen en bijvoorbeeld een hand als Aas-Koning niet moet slowplayen. Meer Winnen Met Poker is wel degelijk handig als je van plan bent binnenkort aan een echt toernooi deel te nemen, maar het is de vraag of ook die spelers dit niet al lang weten.

Probleem blijft dat poker altijd deels geluk blijft en erg wisselvallig is. Volgens de regels spelen werkt niet, één op de drie fragmenten die getoond worden bewijzen het tegendeel van de gegeven tips. Door dat de fragmenten behoorlijk kort zijn en Tony G zijn gebruikelijke trashtalk achterwege laat is het vooral erg informatief. Je kunt natuurlijk tien euro per dvd uitgeven om je spel te verbeteren. Veel oefenen en toernooien op internet bekijken heeft echter waarschijnlijk hetzelfde effect. Iedereen heeft zijn eigen stijl, creatief spel is belangrijk, en zonder een dosis geluk win je nooit. Het zal per individu verschillen hoeveel hij aan deze dvd's heeft.

Label: MVSP Releasedatum: 15 maart 2007 Waardering: