DVD: Asterix en de vikingen

SubheaderAsterix en de Vikingen is de meest recente tekenfilm naar de held uit de verhalen van Uderzo en Goscinny, en draagt als basis het album Asterix en de Noormannen. Het neefje van Abraracourcix, Hippix, komt uit de grote stad Lutetia Parisium en is niet wat je noemt een echte vent. De vader wil dan ook graag dat ze er een echte vent van maken in dat ene dorpje dat nog altijd moedig weerstand biedt aan de Romeinen. Intussen hebben de Vikingen gehoord dat de angst je vleugels kan geven, maar helaas kennen ze geen angst. De runenstenen spreken, en ze zetten koers naar Gallië. De hoofdmandochter Abba gaat stiekem mee, want ook zij is alles behalve bang en wil ook graag mee op avontuur. De bange Hippix wordt opgemerkt door de Vikingen en ze ontvoeren hem om zo de vleugels van angst te leren kennen. Een avontuurtje dat precies past bij onze twee helden Asterix en Obelix.

Het scenario is onder het toeziende oog van Uderzo geschreven, en toont ons een nette uitwerking van een van de avonturen van Asterix. Op dat punt is er niets mis met het verhaal. We hoeven de vis-gevechten niet te missen en ook de Romeinen maken hun opwachting in het verhaal. Uiteraard zijn ze, net als de eveneens aanwezige piraten, het lijdende voorwerp in deze film. Met mooi getekende beelden ontvouwt het verhaal zich, en zien we hoe vele dingen makkelijker gaan met toverdrank.

Toch ontbreekt de ziel in het verhaal. Voor een gedeelte komt dat ook door de problemen met de nasynchronisatie. De lipsynchronisatie gaat redelijk vaak mis. Daarnaast is de vertaling af en toe vrij krom. Zo spreekt men steevast van Vikings in plaats van Vikingen. Voordeel is dat de lipsynchronisatie dan wel weer goed gaat, maar echt netjes klinkt het niet. Daarnaast is Jim Bakkum blijkbaar de enige bekende Nederlander die zijn stem aan een karakter heeft geleend, in zijn geval aan Hippix.

Subheader

De extra’s op de dvd bestaan uit de videoclip "Dapper en Sterk", gezongen door Jim, en de originele bioscooptrailer van Asterix, alsmede de trailer voor Happy Feet. Die laatste zal op 4 april verschijnen op dvd. Het geluid van de film is in Dolby Digital 5.1, en alleen Nederlands.

Label: Warner Bros Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering: