DVD: Jackass Number Two

Veel zinloos geweld, alle vormen van pijn en het eten van dingen die eigenlijk niet te eten zijn: dit is de samenvatting van Jackass Number Two. Als Jackass-fan mag ook deze dvd natuurlijk niet in je collectie ontbreken, maar alle andere potentiële kijkers zouden zich op zijn minst af moeten vragen of ze normaal ook naar een groep mannen zouden kijken die niets anders doen dan naaktlopen en voorwerpen in elkaars lichaamsopeningen drukken.

Voor de tweede Jackass-film keerde de complete cast terug. Na de ongein uit de serie en de eerste film laten de heren zien dat ze nog steeds hun puberale gedrag niet hebben afgeleerd. Het is alleen jammer dat de drang om de lat weer wat hoger te leggen er overal zo dik bovenop ligt. Het komt de meeste grappen namelijk niet ten goede. Als scoren met creativiteit en inventiviteit niet meer lukt, dan lukt het met ranzigheid en lompheid wel, zo lijkt men te vinden.

Kotsen is bijvoorbeeld bij veel grappen geen doel meer geworden, maar meer een middel om een ander over zijn nek te laten gaan. Leuk, maar het kost niet veel moeite om dat te verzinnen. Of wat dacht je van een toiletje in een poppenhuis? Leuk om daar eens op te gaan schijten. Sommigen vinden het misschien grappig, maar erg veel creativiteit komt er bij dergelijke onderbroekenlol niet kijken. Wat resteert is domme ranzigheid waar je je af en toe eigenlijk voor zou moeten schamen.

Een gemiste kans dus, want de Jackass-boys hebben al vaak laten zien dat men wel degelijk in staat is om geniale en goed doordachte grappen te produceren. Denk bijvoorbeeld aan Party Boy en de oudjes uit de eerste film. Overigens keren zowel Johnny Knoxville als Spike Jonze wel succesvol terug in hun rol als hinderlijke en hulpbehoevende oudere.

Er zijn een flink aantal extra's op de dvd gezet. Zo is er begeleidend commentaar van de heren tijdens de film en kun je genieten van een 'making-of'. Daarnaast zijn er verschillende verwijderde scènes en een groot aantal extra scènes te zien. Een trailertje, een muziekvideo, wat spots en een photogallery maken de boel af. Er is een boel te zien dus, al is niet alles altijd even interessant.

Jackass Number Two is grappig, al is het nieuwtje er wel vanaf. De mannen worden eigenlijk te oud voor deze grappen (opa Ryan Dunn heeft zelfs een schitterende baard) en alles wat leuk is, is nu wel zo'n beetje gedaan. Natuurlijk zijn er nog genoeg pareltjes te zien in deze film als 'Bad Grandpa', 'Big Green Ball' en het hilarische 'Terror Taxi'. De rest van de film haalt het echter niet bij de eerste film en de serie. Ik moet daarom Bam Margera een beetje gelijk geven: "Please God, don't let there be a Jackass 3."

Label: Paramount Home Entertainment Releasedatum: 25 januari 2007
Kijkwijzer: