DVD: Everybody Loves Raymond - seizoen 7

In 1996 werden de kijkers van de Amerikaanse zender HBO getrakteerd op een nieuwe sitcom. Een komedie over het leven van Ray Barone, gespeeld door komediant Ray Romano. De serie was ook in Nederland een groot succes, maar na negen seizoenen was het gedaan met de pret. Op 16 mei 2005 werd in de Verenigde Staten de allerlaatste aflevering uitgezonden. In Nederland zijn we inmiddels aanbeland bij de release van het zevende seizoen op dvd.

Raymond Barone, roepnaam Ray, heeft een vrij doorsnee leventje. Vrouw, drie kinderen, een broer en twee liefhebbende ouders. Twee zaken maken zijn leven echter niet zo doorsnee als bij de gemiddelde Amerikaan. Allereerst is hij een bekende en zeer geliefde sportcolumnist, waardoor hij met zijn werk vaak in bijzondere situaties terecht komt. Daarnaast wonen zijn ouders gezellig dicht bij hem in de buurt. Erg dichtbij, ze wonen namelijk aan de overkant van de straat. Rays moeder is erg bezorgd om haar zoon en windt er geen doekjes om: haar schoondochter kan nooit zo goed voor haar zoon zorgen als zijzelf, dus bemoeit ze zich constant met zijn leven. Dit tot grote ergernis van Rays vrouw, Debra. Het leidde aan het eind van het zesde seizoen tot een grote ruzie, waardoor de twee belangrijkste vrouwen in het leven van Ray niet meer met elkaar praten. En dan is er nog Robert, de oudere broer van Ray. Robert is een boom van een kerel, gezegend met een stem als Pavarotti met een kikker in de keel. Ongelukkig in de liefde, in de schaduw van het ideale leventje van Ray en sulletje van de familie, dat is Robert.

Het zevende seizoen gaat zonder opsmuk verder waar het de kijker had achtergelaten in de zesde serie. Debra en Marie (de moeder van Ray) praten na een flinke ruzie nog steeds niet met elkaar en dat bezorgt de hele familie de nodige kopzorgen. De oplossing lijkt uit onverwachte hoek te komen. Robert zit zo met het conflict in zijn maag, dat hij besluit zich aan te sluiten bij een merkwaardig gezelschap. Met een list worden Debra en Marie echter samen aan het werk gezet om Robert weer op het rechte pad te krijgen, maar of het de twee weer samenbrengt moet nog blijken. Er zijn echter meer moeilijkheden die uit de weg moeten in het zevende seizoen. Debra en Ray kibbelen ook deze serie weer vrolijk verder, maar Debra wordt door een bevriend stel overgehaald om eens naar relatietherapie te gaan. Tegen zijn zin wordt Ray meegesleurd naar de therapeut, waar hij een heel bijzondere manier vindt om Debra voorgoed uit de praktijk te houden. Toch is het leventje thuis ook niet altijd even geweldig. Daar wordt hij gepest door het zoontje van een bevriend stel, ziet hij hoe een date van Robert een doodgeslagen vlieg naar binnen werkt en moet hij zijn badkamer opgeven.

Het zevende seizoen is weer genieten geblazen voor de fans. De afleveringen lopen niet allemaal over van originaliteit, maar ze zijn toch allemaal de moeite waard. De scherpe dialogen tussen Ray en zijn vrouw zijn vaak erg leuk, maar de show wordt nog het vaakst gestolen door de hilarische vader van Ray, die continu de meest onaardige opmerkingen maakt over alles en iedereen. Alhoewel er in elke aflevering eigenlijk een probleem centraal staat is de show nergens zwaarmoedig.

De release van het zevende seizoen van Everybody loves Raymond is vrij aardig. De box bestaat uit vijf disks, die verpakt zitten in een soort digipack met dvdhouders die je om kunt slaan. Vaak is het zo dat de releases van tv-series van latere seizoenen niet voorzien worden van extra's, maar gelukkig is dat bij Everybody loves Raymond niet het geval. Naast een aantal bloopers bevat de release namelijk ook een paar verwijderde scènes.

Everybody loves Raymond is een lekker luchtige sitcom. De serie loopt over van de herkenbare situaties waar de bijna karikaturale hoofdpersonen zich in bevinden. Dat maakt de serie tot een echte aanrader, maar vooral de echt bijzondere karakters als de vader en moeder van Ray maken de serie tot een must-see. Jammer genoeg is de adviesprijs van deze release aan de hoge kant (bijna 55 euro), maar die prijs zal vast nog wel zakken naar een euro of dertig. Voor die prijs is deze release zeker een aanrader.

Label: Warner Bros Releasedatum: 7 februari 2007 Kijkwijzer: