DVD: Hotel Babylon

Iedereen die wel eens in een goed hotel heeft overnacht weet dat het een bron is van allerlei verhalen. Met soms wel honderden gasten tegelijk gebeurt er eigenlijk altijd wel wat. Voor de BBC inspiratie voor een nieuwe dramaserie die zich afspeelt in een prestigieus hotel in Londen, waarbij je een kijkje krijgt achter de schermen van Hotel Babylon. De serie was een vrij groot succes in Groot-Brittannië, werd in Nederland uitgezonden door Net5 en is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In Hotel Babylon volgen we voornamelijk het leven van de nieuwe assistent-manager Charlie (Max Beesley). Hij heeft in het verleden ooit wegens fraude een tijdje in de gevangenis gezeten, maar heeft zich nu met succes terug de maatschappij ingebluft. Met zijn collega's probeert hij de gasten het zoveel mogelijk naar de zin te maken, maar dan wel volledig in het belang van het hotel. Alles is te koop immers, maar dan wel voor de juiste prijs. Hoe uitzonderlijk het verzoek van de gast ook is, het hotel zorgt ervoor. Charlie rotzooit met de manager van de kamermeisjes, is goed bevriend met de conciërge die alles kan regelen en weet precies hoe hij om moet gaan met de macho barman. De gasten die Hotel Babylon bezoeken zijn de voornaamste ankeilers van het verhaal; in elke aflevering staat een thema centraal, aangevuld met de persoonlijke ontwikkelingen van het personeel. Zo dreigt het hotel een ster te verliezen als een inspecteur wordt geschoffeerd, verdenkt het personeel een gast van de moord op zijn vrouw en wordt er een flink bedrag gestolen van een puissant rijke dame. Het zijn allemaal gedramatiseerde voorbeelden van het dagelijkse leven in een luxe hotel.

De serie Hotel Babylon is gebaseerd op het gelijknamige boek van Imogen Edwards-Jones, waarin hij de ervaringen van een anonieme bron in de Londense hotelwereld omschrijft. De bron heeft in zo'n beetje alle tophotels in Londen gewerkt en het 'wereldje' heeft voor hem geen geheimen meer. Dat weerspiegelt zich dan ook in de serie, waarbij geen taboe wordt geschuwd en elke dag vol zit met uitdagingen. De serie is duidelijk niet opgezet om een puur realistisch beeld weer te geven van de hotels; daarvoor zijn er te veel diep uitgewerkte karakters en zijn er eigenlijk nauwelijks medewerkers die niet opvallen. De hotelgasten variëren ook meer dan in een normaal hotel; logisch, dat maakt de serie juist ook zo lekker 'sappig'. De vergeetachtige miljonaire, een crimineel die tijdens zijn proces in een suite verblijft en een hele stoet schone dames met foute intenties, het zijn allemaal onderwerpen van glamourvolle afleveringen.

Hotel Babylon geeft een bijzondere kijk in een bijzonder luxe hotel in Londen; een type hotel waar je waarschijnlijk zelf nooit te gast zult zijn. De acteurs zetten een geweldige prestatie neer, waardoor de verhalen goed overkomen. Alhoewel het geheel soms een beetje 'over-de-top' is, blijft de serie fascineren en vermaken, onder meer door de typische Britse correctheid en humor. Qua montage en camerawerk lijkt de serie nog het meest op de Amerikaanse serie CSI; veel beweging en felle kleuren zorgen voor veel snelheid in het beeld.

Voor de fans van Hotel Babylon is er goed nieuws! Vanaf vanavond wordt het tweede seizoen uitgezonden. Elke donderdagavond om 22:00 uur (Nederlandse tijd) is er weer een nieuwe aflevering te zien op BBC1. Wil je nog eens alle acht afleveringen van het eerste seizoen terugkijken? Deze box bevat dan wel geen extra materiaal, maar de relatief lage adviesprijs van 19,99 euro maakt de release toch erg de moeite waard. Een echte aanrader als je van Engels drama houdt en al helemaal als je ook nog eens dat 'itchy' gevoel hebt bij hotels.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 30 januari 2007 Kijkwijzer: