DVD: Stephen King's Desperation

DVD • Geschreven door Cindy op 21-03-2007 @ 08:15
print 
Verfilmingen van boeken van Stephen King staan (een uitzondering daargelaten van o.a. The Green Mile en Shawshank Redemption) nou niet bepaald bekend om hun kwaliteit. De boeken van de beste man worden echter al jaren lang verslonden door een grote schare fans. Waarschijnlijk wordt deze review dan ook voornamelijk door deze fans gelezen, dus ik zal me een uitgebreide vergelijking tussen het boek en de film maar besparen. De verwachting dat de film het boek bij lange na niet evenaart klopt namelijk ook voor Desperation.

Mary en Peter Jackson rijden in de auto van Peters zus door de grotendeels verlaten woestijn van Nevada wanneer ze aan de kant worden gezet door een uit de kluiten gewassen agent. De man gedraagt zich vreemd en tot overmaat van ramp ontdekt hij een zak met wiet achter in de kofferbak, waarop Mary en Peter mee moeten voor verhoor naar het stadje Desperation. Daar aangekomen blijken de inwoners óf dood, óf spoorloos, op het groepje ongelukkige voorbijgangers na dat gevangen wordt gehouden door de agent. Onder hen bevindt zich David, een 11-jarige jongen die intens gelooft in de kracht van het gebed. Onder zijn leiding proberen zij te ontsnappen aan de agent en, zo blijkt later, aan de demonische kracht die bezit heeft genomen van het stadje.

Stephen King werkte voor deze verfilming wederom samen met regisseur Mick Garris, die eerder al de regie van de miniseries The Shining en The Stand op zich nam. Hierdoor is de film wel redelijk trouw aan het verhaal van het boek, en zeker in het begin weet het de sfeer goed over te brengen. Wanneer de gelovige David echter geïntroduceerd wordt is het gedaan met de spanning en lijkt de film haast uit te lopen op religieuze propaganda. Net voor het einde weten King en Garris dit gelukkig nog enigszins recht te trekken, maar helaas is Gods wil dan al zover geschied dat veel mensen hun interesse in de film tegen die tijd verloren zullen hebben.

Af en toe wordt er nog geprobeerd om het spannend te houden door middel van de muziek, maar dat slaat soms gewoon de plank mis. Overigens weten de acteurs wel geloofwaardige rollen neer te zetten tegen het spookachtige decor van het stadje, al viel mij de agent Collie Entragian wat tegen. Desalniettemin zullen de ware King-fans deze film uiteraard waarderen, omdat de achtergrond hen via het boek bekend is. Een horrorliefhebber zal echter minder plezier aan deze middelmatige film beleven. Twee sterrren voor de laatste categorie, drie stuks voor de fans.


Label: Warner Bros Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!



Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

789 views / 30 reacties
Reacties op dit bericht
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1
quote:
Verfilmingen van boeken van Stephen King staan (een uitzondering daargelaten van o.a. The Green Mile en Shawshank Redemption) nou niet bepaald bekend om hun kwaliteit. De boeken van de beste man worden echter al jaren lang verslonden door een grote schare fans.
Ik weet niet welke films jij gezien hebt, maar er zijn meer goede verfilmingen dan alleen maar The Green Mile en Shawshank Redemption. Ik vond Rose Red erg goed verfilmd en the langoliers is een klassieker. Daarnaast de mini-serie Kingdom Hospital waar Stephen King zijn hand in heeft gehad en laten we natuurlijk secret window ook niet vergeten. Ik vind daarom jou uitspraak nogal stellig.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 09:22 schreef blade182 het volgende:

[..]

Ik weet niet welke films jij gezien hebt, maar er zijn meer goede verfilmingen dan alleen maar The Green Mile en Shawshank Redemption. Ik vond Rose Red erg goed verfilmd en the langoliers is een klassieker. Daarnaast de mini-serie Kingdom Hospital waar Stephen King zijn hand in heeft gehad en laten we natuurlijk secret window ook niet vergeten. Ik vind daarom jou uitspraak nogal stellig.
Rose Red is natuurlijk niet echt een boekverfilming, net zoals Kingdom Hospital dat niet is. Daarom staat zijn claim op zich nog wel overeind...
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 09:22 schreef blade182 het volgende:

[..]

Ik weet niet welke films jij gezien hebt, maar er zijn meer goede verfilmingen dan alleen maar The Green Mile en Shawshank Redemption. Ik vond Rose Red erg goed verfilmd en the langoliers is een klassieker. Daarnaast de mini-serie Kingdom Hospital waar Stephen King zijn hand in heeft gehad en laten we natuurlijk secret window ook niet vergeten. Ik vind daarom jou uitspraak nogal stellig.
Dolores Clayborne

The Langoliers was heel behoorlijk, alleen toen die pluizenbollen daadwerkelijk op het toneel verschenen zakte hij toch wel door de mand, doe mij dat boek maar
userIcon
En wat dacht je van Stand by me? Da's ook een mooie film

Hmm, ik heb dit boek wel, samen met De Regelaars. Moet eerst het boek maar eens lezen en dan de film kijken
userIcon
Ik vond The Stand ook prima te pruimen (hoewel het eind dan weer wat tegenviel) en ik kijk nog altijd graag naar die ouwe King-films zoals Carrie, Firestarter, Christine, The Shining (met Nicholson dus), Salem's Lot, de eerste Children Of The Corn, enz. En Cujo vond ik ook zeker niet slecht.
userIcon
uhm wat dacht je van Secret Window een van de beste films ooit
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 11:04 schreef Pandabeertje_89 het volgende:
uhm wat dacht je van Secret Window een van de beste films ooit
Nou één van de beste...
Maar goed dat is jouw mening uiteraard
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 10:34 schreef Kamphuys het volgende:

[..]

The Langoliers was heel behoorlijk, alleen toen die pluizenbollen daadwerkelijk op het toneel verschenen zakte hij toch wel door de mand, doe mij dat boek maar
Ik zat toen in groep 6 ofzo toen hij hier in Nederland op tv was als serie, enige film die ik ooit eng vond. Ik zag hem pas nog en toen vielen inderdaad de s.e. nogal tegen, maar vroeger sliep ik niet rustig na het zien van een deel.

Ik vond Atlantis ook erg goed. Maar dat kan ook komen omdat ik een fan van hopkins en king ben.

Goede films
shawshank
green mile
Atlantis
secret window (al vond ik die een stuk minder)
Christine
Apt Pupil
Dreamcatcher

En dan heb je natuurlijk de miniseries nog
the shining (de nieuwe vind ik beter dan de oude)
storm of the century
it
rose red

Welke ik gaag nog een keertje (low budget) verfilmd wil zien worden is "De marathon"
userIcon
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 12:07 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Ik zat toen in groep 6 ofzo toen hij hier in Nederland op tv was als serie, enige film die ik ooit eng vond. Ik zag hem pas nog en toen vielen inderdaad de s.e. nogal tegen, maar vroeger sliep ik niet rustig na het zien van een deel.

Ik vond Atlantis ook erg goed. Maar dat kan ook komen omdat ik een fan van hopkins en king ben.

Goede films
shawshank
green mile
Atlantis
secret window (al vond ik die een stuk minder)
Christine
Apt Pupil
Dreamcatcher

En dan heb je natuurlijk de miniseries nog
the shining (de nieuwe vind ik beter dan de oude)
storm of the century
it
rose red

Welke ik gaag nog een keertje (low budget) verfilmd wil zien worden is "De marathon"
Running Man met Schwarzenegger lijkt een heel klein beetje geïnspireerd te zijn op dat verhaal.

Graveyard Shift vond ik trouwens best een vermakelijke film, en The mangler ook wel

Ik zou wel eens wat korte verhalen, bijvoorbeeld uit Nachtmerries en Droomlandschappen van hem verfilmd zien worden.
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 12:18 schreef Elegy het volgende:

[..]

Running Man met Schwarzenegger lijkt een heel klein beetje geïnspireerd te zijn op dat verhaal.
Running Man is gebaseerd op het boek "The Running Man" van Stephen King (als Richard Bachman), hier vertaald als "Vlucht naar de Top" en ze hadden het boek beter wat trouwer kunnen verfilmen. De Marathon (of "The Long Walk" uit mijn hoofd) zou inderdaad een mooie verfilming op kunnen leveren als het goed aangepakt zou worden.
userIcon
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 12:54 schreef ArmaniXL het volgende:

[..]

Running Man is gebaseerd op het boek "The Running Man" van Stephen King (als Richard Bachman), hier vertaald als "Vlucht naar de Top" en ze hadden het boek beter wat trouwer kunnen verfilmen. De Marathon (of "The Long Walk" uit mijn hoofd) zou inderdaad een mooie verfilming op kunnen leveren als het goed aangepakt zou worden.
I stand corrected! Je hebt gelijk, dat was Vlucht naar de top!

Vraag ik mij af hoe ze The long walk een beetje boeiend zouden kunnen verfilmen.
userIcon
Wat dacht je van The Shining?
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 12:18 schreef Elegy het volgende:Ik zou wel eens wat korte verhalen, bijvoorbeeld uit Nachtmerries en Droomlandschappen van hem verfilmd zien worden.
Die zijn er al! In de VS is er een miniserie Nightmares & Dreamscapes geweest. Misschien eens kijken op Internet?

Ik heb de aflevering gezien met het speelgoed wat tot leven komt, prachtige aflevering.
userIcon
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 15:40 schreef oZner het volgende:

[..]

Die zijn er al! In de VS is er een miniserie Nightmares & Dreamscapes geweest. Misschien eens kijken op Internet?

Ik heb de aflevering gezien met het speelgoed wat tot leven komt, prachtige aflevering.
Die zijn er inderdaad al, heb er toevallig 2 dvd'tjes van liggen! 4 afleveringen per DVD. Ik heb de boeken niet gelezen, maar ik heb me prima vermaakt bij het kijken van de verfilming!
vrouw Bijou (Redactie Frontpage) 21-03-2007 @ 16:17 fotoboek no homepage
userIcon
kijk, daarom heb ik er 'o.a.' bij gezet, kan moeilijk alle films op gaan noemen Tuurlijk zitten er ook goede bij, en ik moet ook zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om naar zijn verfilmingen te kijken hoor
userIcon
Ik mis 'Misery' nog in dat rijtje http://www.moviemeter.nl/film/624

Desperation vond ik overigens wel geslaagd. 3,5 * dus
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 16:17 schreef Bijou het volgende:
kijk, daarom heb ik er 'o.a.' bij gezet, kan moeilijk alle films op gaan noemen Tuurlijk zitten er ook goede bij, en ik moet ook zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om naar zijn verfilmingen te kijken hoor
haha, al die reacties .
Het gaat niet eens meer over "Desperation"
userIcon
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 13:08 schreef Elegy het volgende:

[..]

I stand corrected! Je hebt gelijk, dat was Vlucht naar de top!

Vraag ik mij af hoe ze The long walk een beetje boeiend zouden kunnen verfilmen.
Volgens mij zou het boek een sterke dialoogfilm op kunnen leveren, maar voor de actie moet je er waarschijnlijk niet heen.
userIcon
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 10:34 schreef Kamphuys het volgende:

[..]

Dolores Clayborne
Geweldige film maar dat was Storm of the Century ook

Desperation was maar magertjes
userIcon
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 14:32 schreef TonyMalony het volgende:
Wat dacht je van The Shining?


Cujo
vrouw koei (Eindredacteur Games) 21-03-2007 @ 22:27 fotoboek homepage
userIcon
Jammer dat ze deze verfilmd hebben, The Regulators, het boek dat een beetje bij dit boek hoort, heeft een veel beter verhaal om te verfilmen...

Maar ik ga hem wel een keer kijken binnenkort!
userIcon
The Stand is een redelijke verfilming

Ik zou graag de talisman verfilmd zien worden, en in het oog van de draak

Desperation valt ontzettend tegen idd, heel middelmatig
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 15:40 schreef oZner het volgende:

[..]

Die zijn er al! In de VS is er een miniserie Nightmares & Dreamscapes geweest. Misschien eens kijken op Internet?

Ik heb de aflevering gezien met het speelgoed wat tot leven komt, prachtige aflevering.
Oh wat gaaf! Ik ga daar eens naar op zoek bij Play ofzo
quote:
Op Wednesday 21 March 2007 @ 18:57 schreef DeX090 het volgende:

[..]

Volgens mij zou het boek een sterke dialoogfilm op kunnen leveren, maar voor de actie moet je er waarschijnlijk niet heen.
Ach, als ze er iets van maken in de trant van Stand by me of Shawshank, dan wil ik 'm best zien
userIcon
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 @ 09:22 schreef blade182 het volgende:

[..]

...en the langoliers is een klassieker...


Nou weet ik dat over smaak niet te twisten valt, maar Langoliers een 'klassieker'? Ik zou eerder gewoon de term 'kutfilm' gebruiken.

Wel goeie King-verfilingen:

The Shining (Kubrick)
Cujo
Carrie
Christine
The Shawshank Redemtion
The Green Mile
Needfull Things
The Dead Zone (Cronenberg!!)
Salem's Lot (de film, niet de miniserie)
En natuurlijk: Maximum Overdrive!

Ok, misschien niet Maximum Overdrive...

Plus wat nog komen gaat: 1408 en The Mist

En voor degene die het nog wilden weten: De Talisman wordt bijna zeker een tv-serie.
userIcon
ik heb ondertussen 52 Stephen King DVD titels in mijn colletie.. zoals al gezegd zitten er erg goede bij, maar ook mindere

Deze ook maar aanschaffen
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 @ 05:51 schreef KritischeMassa het volgende:
The Stand is een redelijke verfilming

Ik zou graag de talisman verfilmd zien worden, en in het oog van de draak

Desperation valt ontzettend tegen idd, heel middelmatig
Als ik iets verfilmd zou willen zien is het wel de Donkere Toren serie!!!
userIcon
quote:
Op Thursday 22 March 2007 @ 05:51 schreef KritischeMassa het volgende:
The Stand is een redelijke verfilming

Ik zou graag de talisman verfilmd zien worden, en in het oog van de draak

Desperation valt ontzettend tegen idd, heel middelmatig
Die komen eraan., oog van de draak zou een tekenfilm worden
userIcon
Gaat 1408 verfilmd worden?

super
userIcon
quote:
Op Thursday 22 March 2007 @ 14:04 schreef JayTaph het volgende:
Gaat 1408 verfilmd worden?

super
Yep: http://www.imdb.com/title/tt0450385/
Firestarter was ook wel grappig (ogen van vuur)
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden