DVD: Stephen King's Desperation

Verfilmingen van boeken van Stephen King staan (een uitzondering daargelaten van o.a. The Green Mile en Shawshank Redemption) nou niet bepaald bekend om hun kwaliteit. De boeken van de beste man worden echter al jaren lang verslonden door een grote schare fans. Waarschijnlijk wordt deze review dan ook voornamelijk door deze fans gelezen, dus ik zal me een uitgebreide vergelijking tussen het boek en de film maar besparen. De verwachting dat de film het boek bij lange na niet evenaart klopt namelijk ook voor Desperation.

Mary en Peter Jackson rijden in de auto van Peters zus door de grotendeels verlaten woestijn van Nevada wanneer ze aan de kant worden gezet door een uit de kluiten gewassen agent. De man gedraagt zich vreemd en tot overmaat van ramp ontdekt hij een zak met wiet achter in de kofferbak, waarop Mary en Peter mee moeten voor verhoor naar het stadje Desperation. Daar aangekomen blijken de inwoners óf dood, óf spoorloos, op het groepje ongelukkige voorbijgangers na dat gevangen wordt gehouden door de agent. Onder hen bevindt zich David, een 11-jarige jongen die intens gelooft in de kracht van het gebed. Onder zijn leiding proberen zij te ontsnappen aan de agent en, zo blijkt later, aan de demonische kracht die bezit heeft genomen van het stadje.

Stephen King werkte voor deze verfilming wederom samen met regisseur Mick Garris, die eerder al de regie van de miniseries The Shining en The Stand op zich nam. Hierdoor is de film wel redelijk trouw aan het verhaal van het boek, en zeker in het begin weet het de sfeer goed over te brengen. Wanneer de gelovige David echter geïntroduceerd wordt is het gedaan met de spanning en lijkt de film haast uit te lopen op religieuze propaganda. Net voor het einde weten King en Garris dit gelukkig nog enigszins recht te trekken, maar helaas is Gods wil dan al zover geschied dat veel mensen hun interesse in de film tegen die tijd verloren zullen hebben.

Af en toe wordt er nog geprobeerd om het spannend te houden door middel van de muziek, maar dat slaat soms gewoon de plank mis. Overigens weten de acteurs wel geloofwaardige rollen neer te zetten tegen het spookachtige decor van het stadje, al viel mij de agent Collie Entragian wat tegen. Desalniettemin zullen de ware King-fans deze film uiteraard waarderen, omdat de achtergrond hen via het boek bekend is. Een horrorliefhebber zal echter minder plezier aan deze middelmatige film beleven. Twee sterrren voor de laatste categorie, drie stuks voor de fans.

Label: Warner Bros Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer: