Film: The Pursuit of Happyness

The Pursuit of Happyness is geregisseerd door Gabriele Muncino, die eerder verantwoordelijk was voor het goed ontvangen The Last Kiss. Het verhaal is gebaseerd op het leven van multimiljonair Christopher Gardner die zich opwerkte van zero naar hero in de effectenhandel. De cast bestaat onder meer uit: Will Smith (Ali), Jaden Smith (zoon van), Thandi Newton (Crash) en Brian Howe (Déjà Vu).

Chris Gardner is een verkoper van medische apparatuur. De verkoop van de medische apparatuur die hij samen met zijn vrouw heeft ingekocht met geld uit eigen zak loopt helaas voor hem erg slecht. Ook zijn gezinsleven loopt daardoor niet vlekkeloos. Chris verkoopt te weinig om zijn gezin te onderhouden en de Gardners leven dan ook van het salaris van zijn vrouw. Op een dag ontmoet Chris een effectenhandelaar van Dean Witter Reynolds en is zo onder de indruk dat hij besluit om een poging te wagen om een stageplaats bij het bedrijf te veroveren. Als een ware stalker probeert Chris de man verantwoordelijk voor het aannemen van stagiaires, Jay Twistle, ervan te overtuigen hem een stageplaats aan te bieden. Uiteindelijk krijgt Chris een gesprek en met veel geluk en overtuigingsvermogen wordt hij aangenomen voor een onbetaalde stageplek. Ondertussen wordt Chris tegengewerkt door talloze nare omstandigheden. Zijn vrouw verlaat hem en Chris neemt daardoor de zorg op zich van zijn zoontje, hij krijgt te maken met de politie en wordt tot overmaat van ramp uit zijn huis gezet omdat hij zo goed als blut is. Samen met zijn zoontje voert hij een onwaarschijnlijk gevecht om het hoofd boven water te houden en als beste stagiaire te eindigen bij Dean Witter Reynolds zodat ze hem een goedbetaalde baan aanbieden.

The Pursuit of Happyness is een heel erg Amerikaanse film geworden. Hoewel het verhaal is gebaseerd op het echte leven van Christopher Gardner, worden veel vrijheden genomen om het allemaal nog grootser te maken zodat het kan dienen als een voorbeeld van "the American dream". Dat levert zoals je kan verwachten veel clichés op en soms een aantal onwaarschijnlijkheden die sommige mensen als storend zouden kunnen zien. De hoofdrollen van Chris Gardner en zijn zoontje worden met verve gespeeld door respectievelijk Will Smith en Jaden Smith. De liefdevolle vader-zoon relatie die ondanks alle problemen overeind blijft staan wordt uitstekend getoond en is misschien ook wel het sterkste punt van de film. Het is dan ook niet voor niets dat Will Smith een Oscar-nominatie kreeg voor beste hoofdrol en ook de jonge Jaden viel in de smaak bij andere prijzen. Qua beeld en geluid is er vrij weinig op aan te merken. Het ziet er allemaal goed uit en het geluid is zoals je kan verwachten van dit soort films. Als je van "feel good" films houdt is The Pursuit of Happyness een vrij leuke film en zeker een aanrader; als je zulke typische Amerikaanse films niet uit kan staan is het misschien niet zo interessant, maar ik zou zeggen: geef het een kans.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 1 februari 2007
Kijkwijzer: Waardering: