DVD: The Unseen Beatles

Het is alweer bijna een halve eeuw geleden dat John Lennon zijn veelbelovende muzikale carrière begon in The Quarrymen en hij Paul McCartney ontmoette in 1957. Een kennismaking die veel invloed op de muziekgeschiedenis en op de jeugdcultuur zou hebben. Pas drie jaar later echter (op 17 augustus 1960) ontstonden "The Beatles" officieel. En na zes jaar intensief toeren, schrijven en reizen, speelde de band zijn laatste concert in Candlestick Park in San Francisco. Time Watch (documentairereeks op BBC) heeft nu zijn reportage "The Unseen Beatles" op dvd uitgebracht.

De dvd is eigenlijk een toevoeging op de 'Beatlemania' documentaires. In vijftig minuten wordt de opkomst en de ondergang van The Beatles verteld aan de hand van nooit eerder uitgebrachte beelden en interviews. Je krijgt een relaxte band te zien, hangend aan de rand van een zwemband, vlak voor een drukke tour. Beelden van enthousiaste Beatles die nog zin en energie hadden in vele optredens. Hun populariteit groeide zo ontzettend snel, concerten verkochten binnen no time uit en gillende meiden hadden daarin een groot aandeel. Road manager Tony Bramwell vertelt dat hij de muziek niet eens meer kon horen door al het gegil heen. Langzaam zie je de zin van het spelen in de band verdwijnen en de problemen van het toeren stapelden zich torenhoog op. De fans die het podium bestormden, zodat de band binnen 60 seconden na het optreden moest evacueren, het opgesloten zitten in de hotelkamer (vanwege de fans en de pers), het vele reizen in verband met drukke tourschema's enzovoorts. Daarnaast zijn er nog de uit zijn verband gerukte uitspraken van onder andere Lennon die voor problemen zorgden in Japan en de Filippijnen. En of dat niet genoeg was ging het optreden muzikaal gezien ook niet van een leien dakje. De locaties van de optredens werden te groot voor een fatsoenlijk geluid en de vier leden ontwikkelden zich elk in een eigen richting. De som der delen betekende het einde van de meest succesvolle en lucratieve band tot die tijd in de geschiedenis.

De documentaire is mooi in elkaar gezet, oude beelden wisselen elkaar af met interviews van onder andere de road manager, support acts en de boekingsmanager. Erg speciaal zijn toch wel de 8mm beelden van het laatste concert dat The Beatles ooit gaven in, het einde van hun derde Amerikaanse tour. Als volledige verrassing, zelfs voor de support acts, was Candlestick Park de laatste plek waar de vier immens populaire mannen ooit samen zouden spelen. Een jonge man filmde met zijn kleine camera dit memorabele moment.

De extra's komen in de vorm van een kort filmpje van The Beatles in Jersey, een fotogallerij en extended interviews met de personen die ook al in de film geïnterviewd werden.

Voor de fans een aanrader, maar die zullen misschien alle specials op de BBC al gezien hebben inclusief deze documentaire op 12 januari. Een klein gemis is wel de muzikale ondersteuning op de dvd, je krijgt een vrij gering aanbod van Beatle-nummers te horen op deze disk. Voor de mensen die de band niet goed kennen is het een interessante 'birds eye view' van The Beatles, en nu eens niet alleen maar met hoogtepunten.

Label: Liberation Releasedatum: 31 januari 2007