Film: Blood Diamond

Film • Geschreven door Jeroen (SamuelofSEK) op 25-01-2007 @ 10:00
print 

Edward Zwick heeft al een aantal zeer degelijke films op zijn naam staan. Zo vertelde hij met Glory het verhaal van de eerste gekleurde compagnie in de Amerikaanse burgeroorlog en een paar jaar geleden bracht hij Tom Cruise in de wereld van de samoerai met The Last Samurai. Dit keer komt Zwick opnieuw met een film die zich afspeelt gedurende een chaotische periode. Blood Diamond speelt zich namelijk af tijdens de burgeroorlog in Sierra Leone.

Zwick had bij het lezen van het script maar weinig kennis van het fenomeen conflictdiamant. Het eerste wat hij dan ook deed was alle informatie erover opvragen die hij kon vinden. De geschiedenis en gevolgen van conflictdiamanten, kindsoldaten en de revolutie in Sierra Leone werden grondig bestudeerd door de regisseur. Grote hulp bij Blood Diamond was de veelvuldig geprezen documentaire Cry Freetown en de hulp van de maker van die documentaire Sorious Samura. Samura legde met gevaar voor eigen leven vast wat er allemaal gebeurde gedurende de burgeroorlog van Sierra Leone. Samura werd dan ook vastgelegd als adviseur van de film om Zwick en zijn cast te helpen alles zo getrouw mogelijk neer te zetten. De cast van de film is zeer degelijk met onder meer: Leonardo DiCaprio (The Departed), Djimon Hounsou (Eragon), Jennifer Connelly (Requiem for a Dream) en Arnold Vosloo (The Mummy).


Als Solomon Vandy (Djimon Hounsou) op een dag terugkeert van zijn werk wordt zijn dorp aangevallen door rebellen die een groot deel van de mannelijke inwoners, waaronder Solomon, gevangen nemen om ze aan het werk te zetten bij het zoeken naar diamanten. Als Solomon uiteindelijk een enorme diamant vindt kiest hij ervoor om de diamant te verstoppen zodat hij hem later zelf kan meenemen. Het rebellenkamp wordt echter niet lang daarna aangevallen en zo belandt Solomon in de gevangenis. Ook in de gevangenis zit Danny Archer, een ex-huurling die zichzelf heeft omgeschoold tot smokkelaar. Danny komt er in de gevangenis achter dat Solomon een zeer waardevolle diamant heeft verstopt en probeert Solomon te overtuigen de diamant samen met hem te zoeken. In het begin voelt Solomon hier uiteraard niets voor, maar als hij erachter komt dat zijn zoon door rebellen is omgetoverd tot kindsoldaat belooft hij de diamant met Danny te zoeken als die hem helpt zijn zoon terug te vinden. Om dit alles voor elkaar te krijgen heeft Danny echter wel hulp nodig. Die hulp vindt hij bij de idealistische en mooie journalist Maddy Bowen (Jennifer Connelly). Maddy stemt er uiteindelijk mee in om te helpen als ze het verhaal van Solomon hoort en Danny haar belooft te helpen met haar artikel over conflictdiamanten. Zo beginnen de drie aan een gevaarlijke tocht door vijandig gebied, met alledrie zicht op hun waardevolle "diamant".


Blood Diamond is ondanks zijn politieke en historische achtergrond bovenal een avontuurlijke actiefilm met boodschap. Er zijn meer dan genoeg actiescènes voor de gemiddelde actieliefhebber en in één scène op het einde waande ik me even in een heuse Rambo-film. Het verhaal wordt daardoor soms te veel naar de achtergrond geduwd, maar wordt zeker niet vergeten. De afwisseling tussen actie en verhaal gebeurt overigens wel heel erg voorspelbaar. Het ene moment vertelt Danny iets emotioneels en op het moment dat hij zijn laatste zin af heeft vliegt er een kogel langs zijn oren... Dat soort dingen gebeuren niet één keer, maar vaker dan je lief is. Op zich is er niets mis mee om het tempo zodoende hoog te houden, maar iets subtieler is meer dan gewenst. Het acteerwerk in de film is degelijk. Hounsou doet het aardig, met een Oscar-nominatie voor beste bijrol als gevolg, maar wordt helaas voor hem redelijk overschaduwd door DiCaprio die en meer screentime heeft en gewoon iets beter acteert. DiCaprio kreeg tot verbazing van vele mensen zelfs een Oscar-nominatie voor zijn rol en niet zoals verwacht voor The departed. Connelly's rol is een stuk kleiner, maar ook daar is niet echt iets op aan te merken. Met uitzondering van een wat ongeloofwaardige ommezwaai met betrekking tot DiCaprio's rol, maar dat heeft meer met het script te maken dan met de acteurs. Sowieso had het script wel wat extra aandacht kunnen gebruiken wat zeker tot een betere film had geleid. De film is compleet op locaties in Zuid-Afrika en Mozambique geschoten en ziet er zeer degelijk uit en ook het geluid is gewoon goed zoals je mag verwachten van een Hollywood film die een Oscar-nominatie heeft voor beste geluidsmixing en geluidsediting.


Vertelt de film ook goed de ins en outs van conflictdiamanten en de burgeroorlog in Sierra Leone? Het is misschien een goede manier om mensen erop attent te maken, maar het zou nog een beter idee zijn om documentaires als Cry Freetown te bekijken als je daar echt in geïnteresseerd bent, want Blood Diamond is en blijft een commerciële film die veel geld moet opbrengen. Een vermakelijke film is het gelukkig wel.


Label: Warner Bros. Releasedatum: 25 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!



Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

1504 views / 41 reacties
Reacties op dit bericht
41  van 41 reacties op deze pagina. Pagina  1
Heb hem al gezien en vond hem ook redelijk tot goed. Best raar dan dat deze film 5 oscarnominaties heeft waaronder voor beste acteur. Leo kan niet acteren met z'n irritante nepaccent
leo is goed hoor!!!

hij laat wel een mooie rij films achter vind ik
userIcon
Ik ben het totaal niet met je review eens. Ik vind de sfeer, de aankleding, het geluid en weergave van de thema's juist zo sterk dat ik het acteergeweld wat minder geweldig vind.
Connelly had zeker meer in de film mogen zitten en niet de iets te naieve westerse doos. Leo vond ik het goed doen en van Djimon kan je niks anders verwachten. Hij speelt altijd gedreven en sterk, vind ik.
userIcon
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 11:14 schreef dja het volgende:
Heb hem al gezien en vond hem ook redelijk tot goed. Best raar dan dat deze film 5 oscarnominaties heeft waaronder voor beste acteur. Leo kan niet acteren met z'n irritante nepaccent
grappig dat je dat laatste zegt, want juist Zuid-Afrikanen zeggen dat zijn accent best goed was.
userIcon
**** (4)

krijgt ie van mij.. goede film.
userIcon
Vond het wel 5 sterren waard, zeer mooie film
userIcon
Heb de film laatst voor een deel gezien en ik vond hem echt heel goed, het laatste half uurtje gemist omdat ik in slaap ben gevallen, maar dat lag aan mij, absoluut niet aan de film.
Inderdaad een beetje raar dat deze film 3 sterren krijgt. Ik kijk altijd naar imdb welke meestal een goede indicatie geeft over de kwaliteit/amusementswaared van de film. Hij krijgt hier een 7,8. Ruim 4000 Amerikanen en ruim 4000 Niet-Amerikanen geven dit cijfer. Dat is voor mij een goede indicatie dat ik deze film moet gaan zien, in tegenstelling tot de drie magere sterren hier.
userIcon
Volgens mij stoorde de reviewer zich iets teveel aan (het imago van) Leonardo diCaprio.

Deze film is nl. steengoed, alsmede DiCaprio's acteerprestaties
userIcon
Het thema van de film trekt mij wel, maar het feit dat dicaprio de hoofdrol heeft weerhoud me er toch van.
Dicaprio is gewoon een klasse acteur. Als je kijkt hoe hij als jochie al acteerde in 'What's Eating Gilbert Grape' dan kan je alleen maar respect hebben voor deze vakman. Met zijn laatste films heeft echt laten zien te kunnen acteren. Ik vond hem in 'the Aviator' echt heel goed acteren.
Verder zoekt hij zijn films gewoon goed uit, zijn laatste films hebben allemaal een hoog cijfer op imdb:
2002 - Gangs of New York (7,2)
2002 - Catch Me If You Can (7,6)
2004 - The Aviator (7,6)
2006 - The Departed (8,4)
2006 - Blood Diamond (7,8)
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 12:30 schreef flyguy het volgende:

[..]

grappig dat je dat laatste zegt, want juist Zuid-Afrikanen zeggen dat zijn accent best goed was.
precies, ik ken veel zuid-afrikanen en die zijn allemaal onder de indruk van zijn accent.
Ik ben Zuid-Amerikaans en zijn accent is zeer goed!
userIcon
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 12:30 schreef flyguy het volgende:

[..]

grappig dat je dat laatste zegt, want juist Zuid-Afrikanen zeggen dat zijn accent best goed was.
Inderdaad, iedereen praat elkaar een beetje na en ze hebben geen idee hoe het nu echt in elkaar steekt. Dicaprio is gewoon één van de beste acteurs op dit moment, de film is ook echt een topper.
En toch klinkt het grappig... Maar was ook erg onder de indruk van zijn performance.
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 11:14 schreef dja het volgende:
Heb hem al gezien en vond hem ook redelijk tot goed. Best raar dan dat deze film 5 oscarnominaties heeft waaronder voor beste acteur. Leo kan niet acteren met z'n irritante nepaccent
Jij hebt geen verstand van films en geen verstand van accenten.
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 14:05 schreef Martin_Jager het volgende:
Inderdaad een beetje raar dat deze film 3 sterren krijgt. Ik kijk altijd naar imdb welke meestal een goede indicatie geeft over de kwaliteit/amusementswaared van de film. Hij krijgt hier een 7,8. Ruim 4000 Amerikanen en ruim 4000 Niet-Amerikanen geven dit cijfer. Dat is voor mij een goede indicatie dat ik deze film moet gaan zien, in tegenstelling tot de drie magere sterren hier.
Wat is je punt? De reviewer geeft met een solide betoog aan waarom de film naar zijn menig 3 sterren verdient. Dan mag hij toch wel een afwijkende mening hebben?

In de NRC Next van vandaag staat ook een niet al te lovende recensie.
userIcon
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 15:34 schreef Martin_Jager het volgende:
Dicaprio is gewoon een klasse acteur. Als je kijkt hoe hij als jochie al acteerde in 'What's Eating Gilbert Grape' dan kan je alleen maar respect hebben voor deze vakman. Met zijn laatste films heeft echt laten zien te kunnen acteren. Ik vond hem in 'the Aviator' echt heel goed acteren.
Verder zoekt hij zijn films gewoon goed uit, zijn laatste films hebben allemaal een hoog cijfer op imdb:
2002 - Gangs of New York (7,2)
2002 - Catch Me If You Can (7,6)
2004 - The Aviator (7,6)
2006 - The Departed (8,4)
2006 - Blood Diamond (7,8)
Het is zo makkelijk om Leonardo te bashen, maar ik heb hem na Gangs of New York meer leren waarderen en groeit uit tot een goede acteur. Je verdient niet voor niets een Oscarnominatie.
userIcon
ik kom net terug van de film. vond hem echt zwaar goed. echt een aanrader (en niet redelijk)
leonardo speelde ook erg goed. en Djimon Hounsou is echt een fantastisch acteur

[edit]
oh en Jennifer Connelly
[/edit]
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 20:39 schreef Nilsch het volgende:

[..]

Wat is je punt? De reviewer geeft met een solide betoog aan waarom de film naar zijn menig 3 sterren verdient. Dan mag hij toch wel een afwijkende mening hebben?

In de NRC Next van vandaag staat ook een niet al te lovende recensie.
Hij mag een eigen mening hebben maar ik vind het geen solide betoog. Ik vind het meer een afkraak actie van een heel goede film en een hele goede acteur. Mijn punt is dat wereldwijd ruim 8000 mensen het niet met hem een is...
userIcon
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 16:10 schreef SoupNazi het volgende:
Ik ben Zuid-Amerikaans en zijn accent is zeer goed!
Zuid-Amerikaans? Degene die hij speelt is Zuid-Afrikaans? Weet je niet meer waar je vandaan komt?
userIcon
Ik ging ernaartoe met de gedachte "ach, 't zal vast vermakelijk zijn", maar ging weg met een goed gevoel wat ik zelden heb. Ik vind Blood Diamond gewoon een goede film. Echt een goede film. En ik haaaaaat actiefilms normaal gesproken. Dus ja, ik zou hem op z'n minst 4 sterren gegeven hebben, maar waarschijnlijk ook 5. Betere film dan wat ik in 2006 ben tegengekomen, en dat waren toch 49 sneaks + een stuk of 20 normale bezoekjes
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 @ 11:14 schreef dja het volgende:
Heb hem al gezien en vond hem ook redelijk tot goed. Best raar dan dat deze film 5 oscarnominaties heeft waaronder voor beste acteur. Leo kan niet acteren met z'n irritante nepaccent
Dat accent was nog redelijk goed gedaan vodn ik wel maar ok.
De film is inderdaad best goed, en bijna 4 sterren waard !
Zeker een aanrader om te gaan kijken !
Ik vond de film wel ok, maar niet heel bijzonder. Beetje jammer van het einde waar weer "spannenede plotwendingen" ingezet moesten worden die iedereen van een kilometer aan zag komen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:40 schreef colourAgga het volgende:

[..]

Zuid-Amerikaans? Degene die hij speelt is Zuid-Afrikaans? Weet je niet meer waar je vandaan komt?
whehe...dacht ik ook meteen ....ik ben Russisch..en Leo heeft een best goed accent...
userIcon
Topfilm!

**** minimaal ***** zou niet misstaan.

Review lijkt idd geschreven vanuit het oogpunt: Ik vind Leonardo een lul en daarom is de film maar redelijk...... beetje jammer! Want je mening over diCaprio deel ik maar deze film vond ik ondanks dat heeeel goed!
man SamuelofSEK (Redactie Frontpage) 26-01-2007 @ 12:25 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:17 schreef Tim_G het volgende:
Review lijkt idd geschreven vanuit het oogpunt: Ik vind Leonardo een lul en daarom is de film maar redelijk...... beetje jammer! Want je mening over diCaprio deel ik maar deze film vond ik ondanks dat heeeel goed!
Ik zie het nu al een paar keer staan en vraag me toch echt af waar jullie lezen dat ik DiCaprio slecht vond in deze film, want ik heb niks negatiefs gezegd over zijn acteerprestatie. Sterker nog ik zeg zelfs dat het acteerwerk degelijk is, en daar bedoel ik ook DiCaprio mee... De acteurs/actrices zijn absoluut niet de reden dat ik deze film niet meer sterren geef.
userIcon
DiCaprio is van kleins af aan al een erg getalenteerde acteur. Begon met zijn bijrolletje in de (ongelooflijk slechte) serie Growing Pains (heel klein bijrolletje in Roseanne niet meegerekend), en maakte daarna al prima films als This Boy's Life, Gilbert Grape, The Basketball Diaries, en Romeo & Juliett.

Na Titanic kreeg hij het imago van tieneridooltje over zich heen gekotst door alle jeugdbladen, maar daar kan hij persoonlijk natuurlijk weinig aan doen.

De laatste jaren vind ik hem echter afwisselend, maar komt ook omdat hij soms gewoon verkeerd gecast is. In gangs of New York kon hij me niet echt overtuigen, maar ik vond die hele film zowiezo niet zo interressant. leuk om een keertje te kijken, maar o.a. Cameron Diaz verpest voor mij de replay-waarde.

Ben benieuwd naar Blood Diamond. Ik stoorde me in de stukjes die ik zag aan het accent, en ik geloof dat men ook vind dat er iets teveel achtervolgingen en schietpartijen etc in zitten.
userIcon
Ik heb Blood Diamond 2 weken geleden gekeken en was zéér onder de indruk van deze film.
Mijn ma,die normaal niet van aktie films houdt en al helemaal niet van Dicaprio heeft het nu nog over deze film.

Ik vind dus dat de reviewer deze film te weinig credits heeft gegeven
Lijkt me een geweldige film, ga hem binnenkort eens even bekijken
userIcon
Ik moet het toch ook oneens zijn met het cijfer van deze review. Gisteren gezien, en was diep onder de indruk. Ik had vroeger ook niet veel op met Leonardo DiCaprio, maar vond hem erg overtuigend in deze film. Vooral het feit dat hij eigenlijk een hufter is, maar dat je toch met hem meeleeft vond ik erg goed gedaan van hem.

4 1/2 ster wat mij betreft
userIcon
Het was een leuke film, maar de actie was me te Rambo. Veel te massaal in de film aanwezig, dat kon best een tandje minder (of 2)
Drie sterren.
userIcon
Aan de review te lezen verwachtte de reviewer hiervan meer een documentaire dan een film. Als je met dat idee een film in gaat kom je altijd bedrogen uit. Die laatste zin geeft het perfect aan, "Een vermakelijke film is het gelukkig wel." Daar gaat het toch om, niet of je er een complete universitaire studie aan informatie uit kunt halen?
userIcon
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 @ 19:20 schreef SouLLeSSPortal het volgende:

[..]

je ben een vrouw/meisje zeker
ach ja hij heeft wel enkele goede films gemaakt maar zijn zeker veel betere acteurs te vinden.
Dicaprio een goede acteur vinden heeft ook echt met je geslacht te maken he.
Romeo+Juliet
The Beach
Whats eating Gibert Grape
The Aviator
etc
userIcon
Een sterk verhaal en goede acteurs maken van deze film een toppertje.
Ik vond Leonardo di Caprio erg goed acteren, net als in The Departed.
userIcon
Ik ben niet zo'n fan van DiCaprio, maar voor deze film krijgt hij wel mijn complimenten.
Wel heeft hij nog steeds een kindergezichtje, en heeft het sikje nodig om een wat verweerder gezicht te krijgen.
Verder vond ik de hele film erg indrukwekkend... Het goede einde is wat commercieel, maar dat had ik ook niet anders verwacht.
Maar al met al van mij 4 1/2 ster.
Indrukwekende film.

Verder alle redenen die zowat hierboven zijn opgenoemd.

4 sterren van mij.

Ben er zaterdag geweest trouwens
De 3 sterren zijn terecht, een overhypte film naar mijn mening. Met een net iets te zwaar politiek randje eraan. net jammer. En leo kan inderdaad niet echt goed acteren, sorry.........maar dit is wel mijn mening.
userIcon
Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk uit de bioscoop kwam, en ik reken mezelf zeker tot de kritische filmkijkers. Het is geen diepzinnig werk, maar wel een sfeervol, geloofwaardig en pakkend uitgewerkt verhaal met goed acteerwerk. Helemaal geen fan van Leonardo, maar hij deed het gewoon erg goed. Zeker een aanrader, 3 sterren zijn te weinig.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:39 schreef Perrin het volgende:
Het is lang geleden dat ik zo onder de indruk uit de bioscoop kwam, en ik reken mezelf zeker tot de kritische filmkijkers. Het is geen diepzinnig werk, maar wel een sfeervol, geloofwaardig en pakkend uitgewerkt verhaal met goed acteerwerk. Helemaal geen fan van Leonardo, maar hij deed het gewoon erg goed. Zeker een aanrader, 3 sterren zijn te weinig.
Mee eens! En de politieke boodschap is niets is mee...
41  van 41 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden