DVD: Gilmore Girls - Seizoen 6

De levens van Lorelai en Rory Gilmore, moeder en dochter, gaan nou niet bepaald van een leien dakje. Hun jaren worden gevuld met liefde en geluk, maar ook met ruzie, verdriet en falen. Miljoenen kijkers over de hele wereld zijn wekelijks aan de buis gekluisterd om de avonturen van de Amerikaanse dames te volgen. De dinsdagavond, bij Net5 de echte 'vrouwenavond', is vooral geliefd vanwege The Gilmore Girls. In zowel de Verenigde Staten als in Nederland worden nu de afleveringen van het zevende seizoen uitgezonden. Daarnaast zijn sinds kort alle afleveringen van het zesde seizoen op dvd uitgebracht.

In de twee voorgaande seizoenen werd al duidelijk dat de levens van Lorelai en Rory steeds meer van elkaar verschillen. Nadat Rory op de campus ging wonen en daar een heel eigen leven opbouwde, verwaterde het contact met haar moeder. Die had immers zelf de nodige sores aan haar hoofd, met haar eigen hotel en haar (gebrek aan) liefdesleven. De vriendjes van Rory geven de jonge student genoeg kopzorgen en zorgen ervoor dat ze haar hoofd er niet altijd bij heeft. In het zesde seizoen gaan we verder waar het vijfde eindigde. De breuk tussen de twee dames loopt zelfs zo hoog op dat ze het contact verbreken. Rory verlaat de universiteit en gaat bij haar opa en oma wonen. Steeds meer lijkt Rory het leven te gaan leiden waar Lorelai ooit voor paste. Voor Lorelai biedt het begin van het zesde seizoen een rijk liefdesleven in de vorm van haar verloving met Luke, maar de toekomst is niet zo stabiel als verwacht. Het is voor haar maar wrang dat ze haar geluk en verdriet niet kan delen met haar beste vriendin, haar dochter. Ook voor andere figuren uit Stars Hollow verandert er het een en ander, zoals voor de zelfstandige Lane, die door een verrassing heel anders in het leven komt te staan.

Het zesde seizoen doet qua liefde, drama en conversaties niet onder voor de eerdere seizoenen. Waar de serie in de voorgaande jaren het echter vooral moest hebben van de positieve verhalen en de altijd aanwezige 'silver lining', is het in het zesde seizoen relatief veel kommer en kwel. Het is even slikken voor de fans, maar het lijkt erop dat de schrijvers meer aandacht hebben gekregen voor de omgeving en vrienden van de Gilmores dan voor moeder en dochter zelf. Het is op zich wel aardig om meer verhaallijnen met Paris of Lane te zien, maar daar draait het voor veel fans natuurlijk niet om. Gelukkig is er nog genoeg ruimte voor Rory en haar relatie met Logan, de verhouding tussen Lorelai en Rory en de liefde tussen Lorelai en Luke. Het zesde seizoen mist de scherpte en snelheid die we gewend zijn van The Gilmore Girls en het is te hopen dat het zevende en laatste seizoen afsluit zoals de dames ooit begonnen.

De release op dvd lijkt gelijk aan die bij de vorige seizoenen. De zes disks met afleveringen zijn per twee verpakt in een slimcase, welke op hun beurt weer worden samengehouden door een kartonnen hoes. Jammer genoeg bevat de release van het zesde seizoen helemaal geen extra's, waardoor de fans waarschijnlijk worden teleurgesteld. Je hebt dan wel alle afleveringen in hoge kwaliteit en reclamevrij op dvd, maar wat bloopers of interviews hadden, zeker gezien de adviesprijs van meer dan veertig euro, niet misstaan.

Het zesde seizoen kan niet tippen aan de eerdere seizoenen als het gaat om snelheid, scherpe conversaties, grappen en het verhaal. Toch blijven de Gilmores ons vermaken en ontroeren. Het is te hopen dat het volgende en laatste seizoen weer eens ouderwets goed is, want het is het allerlaatste dat uit zal komen. Hopelijk is de release dan ook wat uitgebreider, want nu betaal je wel erg veel voor relatief weinig. Het zesde seizoen verdient vier sterren, maar door het ontbreken van extra's blijft de release hangen bij drie sterren.

Label: Warner Bros Releasedatum: 10 januari 2007 Kijkwijzer: