DVD: Oz - seizoen 1

Het lijkt erop alsof het succes van Prison Break aanleiding was voor Paramount om 'hun' gevangenisserie op dvd uit te brengen. De Amerikaanse serie Oz, over een bijzondere afdeling van een penitentiaire inrichting, was tussen 1997 en 2003 in de Verenigde Staten en Nederland te zien. Al jaren vragen de Nederlandse fans om een release op dvd en nu is het eindelijk zover: het eerste seizoen is op twee discs uitgebracht.

Er waait een frisse wind in de 'Oswald Maximum Security Correctional Facility', een Amerikaanse gevangenis. Op afdeling vier, Emerald City, probeert Tim McManus (Terry Kinney) op een andere manier om te gaan met gevangenen. In Emerald City gelden andere wetten en probeert McManus gevangenen te socialiseren. Het zou moeten leiden tot betere mensen, ook als ze levenslang hebben. Het volgen van cursussen, het leren omgaan met je zelfbewustzijn en het zogenaamd 'beschaafd' leren leven staan centraal. Gelukkig gaat de serie niet over al deze beschaafde onderdelen van het leven, maar juist over alles wat er niet gaat zoals het zou moeten gaan. Waar Emerald City een soort rust uit zou moeten stralen, gaat er echter van alles mis. De segregatie heeft in Emerald City flink huisgehouden, want iedereen hoort wel bij een groepje. En die groepjes leveren de nodige problemen op, zeker als ze in elkaars vaarwater komen. De afdeling die juist het voorbeeld zou moeten zijn voor de rest van de gevangenis, blijkt zo zijn nadelen te hebben. Dat is goed te zien, want in elke aflevering wordt er wel iemand vermoord.

Verwende kijkers van Prison Break zullen wel even moeten wennen aan de snelheid en beeldkwaliteit van Oz. De acht afleveringen van het eerste seizoen hebben niet echt een los onderwerp per aflevering, maar geven meer een doorlopend verhaal. Er is geen climax waar het seizoen op af stevent, maar het kenmerkt zich meer door verschillende ontwikkelingen en de relaties tussen de verschillende gevangenen. Een mix van geweld, drama, emotie en nog meer geweld bepaalt de sfeer van het ruige gevangenisleven. Doordat de serie een kijkje geeft op een bijzondere afdeling van de gevangenis, is het niet alleen maar kommer en kwel dat er voorbij komt. De afwijkende aanpak van McManus leidt soms tot opvallende inzichten en geeft de serie net dat bijzondere om het aantrekkelijk te maken. Soms is de serie iets te moralistisch en lopen de contacten tussen verschillende gevangenen wel erg soepel, maar dat mag de 'pret' niet drukken.

Jammer genoeg heeft de tand des tijds wel zijn sporen achtergelaten op Oz; de beeldkwaliteit laat soms te wensen over, ondanks dat de serie nog geen tien jaar oud is. De release op dvd is nogal teleurstellend. Paramount heeft ervoor gekozen om Oz per los seizoen uit te brengen, waardoor je per release maar acht afleveringen in huis haalt. Daarnaast bevatten de twee disks geen extra's, waardoor het geheel wel erg kaal is.

Als televisieserie is Oz zeker de moeite waard. De bijzondere kijk op een speciale afdeling van een Amerikaanse gevangenis is spannend en vol met drama. De serie kan qua snelheid niet echt meekomen met zijn jonge broertje Prison Break, maar biedt de kijker nog genoeg om van te genieten. Jammer genoeg is de release op dvd erg karig, waardoor de adviesprijs (twintig euro) aan de hoge kant is.

Label: Paramount Releasedatum: 18 januari 2007
Kijkwijzer: