CD: Charles Aznavour - Hier Encore

In Parijs geboren als Armeense immigrantenzoon, opgegroeid als zanger van 'chansons d'amour' en meer dan honderd albums later onovertroffen als wereldberoemd chansonnier en opgenomen in de Songwriters Hall of Fame: Charles Aznavour. Zijn inspiratie vergaarde hij uit zijn talloze optredens over de hele wereld, zijn contacten met Edith Piaf en zijn welbekende rumoerige leven, dat voornamelijk in het teken staat en stond van zijn passie voor muziek maken en acteren. Een van Aznavours bekendste liedjes is ongetwijfeld Hier encore, wat tevens de titel is van de verzamel-cd waarop zijn grootste hits gebundeld zijn.

Hier encore bestaat uit twee albums, waarvan de tweede volledig gevuld is met live-opnames. Deze zijn in de Parijse musichall L'Olympia tussen 1968 en 1980 opgenomen en geven een prachtig, sfeervol beeld van de talenten die de Fransman bezit. Niet alleen qua stembereik, maar ook de subtiliteit en het pure gevoel dat deze man in muziek legt is simpelweg fenomenaal. Dim de lichten, doe je ogen dicht en je waant je zomaar in een andere wereld, een wereld zoals je die alleen in het Parijs van de jaren zeventig zou kunnen vinden. Gezien het enorme aantal hits van 'De Franse Sinatra', kan het niet anders dan dat deze cd enkele klassiekers als Hier encore , Tous S'en Va en Etre bevat.

De eerste cd bevat studio-opnames van 20 van Aznavours beste chansons. Hieronder Les comédiens , For Me Formidable en La Mamma . Maar bijvoorbeeld ook Comme ils dissent , een nummer dat destijds veel stof deed opwaaien in Frankrijk omdat het een beschrijving is van het leven van een jonge travestiet met homofiele gevoelens:

VERS LES TROIS HEURES DU MATIN
ON VA MANGER ENTRE COPAINS DE TOUS LES SEXES
DANS UN QUELCONQUE BAR-TABAC
ET LÀ ON S'EN DONNE À CŒUR JOIE ET SANS COMPLEXE
ON DÉBALLE DES VÉRITÉS
SUR DES GENS QU'ON A DANS LE NEZ, ON LES LAPIDE.
MAIS ON LE FAIT AVEC HUMOUR
ENROBÉ DANS DES CALEMBOURS MOUILLÉS D'ACIDE.

Mensen die niet vaak luisteren naar echte chansons zouden hun oor goed te luister moeten leggen bij de teksten op dit studioalbum want sommige zinnen zijn, in vergelijking met bijvoorbeeld Engelstalige popmuziek, veel meer beeldend van aard. Natuurlijk heeft de Franse taal dat al van nature, maar Aznavour weet er ook prima mee om te gaan. Zonder alles op te zoeken is het wel een aanrader de zinnen globaal te vertalen. Het zou namelijk zonde zijn slechts de melodie te begrijpen. Er is slechts één Engelstalig liedje opgenomen op dit album, en dat is niet het nummer She waarmee Aznavour in Engeland succes had, maar het nummer You make me feel so young .

Al in de middeleeuwen werden chansons door troubadours gezongen als uiting van hoofse liefde. De moderne variant is eigenlijk nooit weggeweest, maar wellicht iets verstoft. Maar, de Franse chanson beleeft een revival in de hedendaagse muziek. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van een zangeres als Wende in ons eigen land en de theatervoorstellingen die wereldwijd meer en meer gebruik maken van deze liederen. Daarnaast komen ze ook steeds vaker terug als achtergrondmuziek in grote films. En voor al die mensen die nog kennis willen maken met dit genre: waarom niet gelijk met het beste beginnen? Haal Aznavour gewoon in huis.

Label: EMI Catalogue Releasedatum: 2 december 2006