DVD: Little Man

De gebroeders Wayans, ze zijn met zijn drieën, zijn inmiddels een begrip binnen het genre der komedies. Keenen Ivory, vooral bekend als regisseur van Scary Movie, en zijn broers Marlon en Shawn, de mannen uit 'White Chicks', hebben in Little Man de handen ineen geslagen. Gezamenlijk schreven ze het script van de film en Marlon en Shawn namen de hoofdrollen op zich. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In 'White Chicks' speelde de zwarte Marlon Wayans nog een blanke vrouw, nu neemt hij de rol van lilliputter en baby op zich. Het lijkt erop dat Marlon zich heeft voorgenomen om ieder geval niet steeds hetzelfde typetje te spelen. Het verhaal begint bij het criminele duo Calvin en Daryll. Ze hebben net de slag van hun leven geslagen door een grote diamant te stelen. In hun vlucht voor de politie komt de kostbare steen terecht in het tasje van een dame, weg buit. Normale dieven zouden dan de vrouw kidnappen, inbreken of simpelweg het tasje stelen, maar de Wayans zouden de Wayans niet zijn als ze geen alternatief plan bedenken. De kleine Calvin wordt in een welhaast even briljant als absurdistisch plan vermomd als baby en bij de vrouw op de stoep gedumpt als vondeling. De vrouw en haar man nemen Calvin zonder enige twijfel in huis, zodat Calvin de diamant terug kan halen.

Op zich is de naam 'Wayans' op de hoes van de dvd al een waarschuwing van wat komen gaat. Al is het resultaat van de broertjes wisselend, in Little Man wordt de lijn van 'White Chicks' doorgezet. Een lange serie van flauwe grapjes en beschamende situaties moeten de kijker flink aan het lachen maken, maar jammer genoeg slaat de film vaak de plank mis. Natuurlijk is Little Man niet serieus bedoeld, maar de film ontstijgt slecht sporadisch het 'pies- en poepniveau'. De ongeloofwaardige draai in het verhaal dat een lilliputter zich voor moet doen als een baby draagt niet echt bij aan het kijkplezier, maar is op zich wel origineel. Het biedt dan ook ruimte aan een heel scala van grappen over luiers, borstvoeding en wat dies meer zij, maar zoals al gezegd: het niveau blijft laag en je moet er maar van houden.

De release op dvd is vrij netjes. Zowel beeld als geluid zijn dik in orde, al is de film qua effecten soms slecht. Om Marlon Wayans als lilliputter op het scherm te krijgen heeft de computer overuren gedraaid, maar helaas is dit soms erg duidelijk te zien. Naast de film bevat de dvd ook een aantal extra's. Allereerst een track met audiocommentaar van de gebroeders Wayans. Zelfkritiek ontbreekt daarbij helaas, waardoor deze feature niet echt interessant is. De drie verschillende korte documentaires over 'the making of' geven inzicht in de computereffecten, het idee achter de film en geven een kijkje achter de schermen. Het is allemaal wat veel voor een film van dit niveau en zal slechts een enkeling weten te bekoren.

Little Man is een vrij simpele komedie met een vergezocht verhaal. De gebroeders Wayans hebben het plot uitsluitend gebruikt om een stortvloed aan vulgaire grapjes te kunnen maken en de film is vooral een grote deur die ingetrapt wordt. Er is ongetwijfeld een hele sloot liefhebbers van dit soort films en binnen het genre van 'lach-of-ik-schiet' voldoet Little Man aan alle eisen. De release op dvd is keurig, al is het allemaal wat overdadig voor een film als deze.

Label: Sony Pictures Releasedatum: 21 december 2006 Kijkwijzer: Waardering: