DVD: Sl8n8

Voor de liefhebbers van de Nederlandse horror was 2006 een jaar om van te smullen. Maar liefst twee grootschalige producties haalden de bioscoop: Doodeind en Sl8n8. Eind vorig jaar was het al de beurt aan eerstgenoemde om op dvd uit te komen en sinds vandaag is ook Sl8n8 op dvd verkrijgbaar.

Als Kristel Lodema (Victoria Koblenko) op een avond met haar vader naar huis rijdt, raken ze betrokken in een afschuwelijke aanrijding. Zelf heeft ze alleen wat schrammen, maar haar vader komt om het leven. Diep bedroefd moeten zij en haar moeder afscheid nemen van haar vader. Een paar dagen later vindt ze in zijn werkkamer foto's uit vervlogen tijden. Het zijn afbeeldingen die haar vader gebruikte voor zijn boek over seriemoordenaars. Toen Nederland nog de doodstraf kende moesten sommige ter dood veroordeelden de mijnen in om mijngas te laten ontploffen. Overleefden ze de klap, dan kregen ze gratie. Kristels vader onderzocht de laatste vuurman, Andries Martiens, die na een achttal lugubere moorden in een Limburgse mijn aan zijn eind kwam. Om meer te weten te komen over het werk van haar vader en om zijn spullen op te halen, reist Kristel met een paar vrienden (Kurt Rogiers, Jop Joris e.a.) naar de mijn. Daar leert ze al snel meer over de vuurmannen en gaat ze met haar vrienden mee met een rondleiding in de verlaten mijn. Als de lift het begeeft en hun gids op raadselachtige manier aan zijn einde komt, zitten de vrienden vast. Het lijkt erop dat de geest van Andries Martiens op wraak zint en rondwaart in de mijnen.

Voor Victoria Koblenko was 2006 het jaar om haar reputatie als soapie in te wisselen voor horrorqueen. Alhoewel ze in Sl8n8 op papier misschien de hoofdrol heeft, blijft haar karakter gelijkwaardig aan haar medespelers. De lokatie van Sl8n8, een verlaten Limburgse kolenmijn, is ideaal voor een spannende horrorfilm. De geschiedenis van de mijn, waarnaar in de film veelvuldig wordt verwezen, is beklemmend en vormt een goede basis voor het verhaal. De oude foto's, die het verleden van de vuurmannen laten zien, geven een tastbaar idee van de gruwelijke gebeurtenissen in de mijn. Jammer genoeg wordt er uiteindelijk weinig gedaan met geschiedenis; de geest van Andries Martiens is vooral een bron voor veel gegil, renpartijen, flitsende zaklampen en bloedvergieten.

De release van Sl8n8 op dvd bestaat uit een enkele disk. Naast de hoofdfilm bevat de schijf een tweetal extra's. Allereerst kun je kijken naar een aantal interviews met de cast en regisseurs. Daarin geven de betrokkenen al aan dat het verhaal van menig horrorfilm al vrij dun is, en dat het vooral een kapstok is om alle karakters over de kling te jagen. De tweede feature is een serie bloopers, maar die zijn niet echt hilarisch te noemen. Zowel beeld als geluid zijn dik in orde, alhoewel de film van zichzelf soms iets te donker is. Dat is natuurlijk vooral bedoeld voor het schrikeffect, maar jammer genoeg haalt het soms net iets te veel spanning en overzicht weg.

De release van Sl8n8 op dvd is ruim voldoende. De film moet het soms hebben van wat goedkope schrikeffecten, maar als totaalplaatje weet de film toch te boeien. Dit komt mede door het interessante achterliggende verhaal van de zogenaamde vuurmannen en dan in het bijzonder de geschiedenis van Andries Martiens. Het acteerwerk is in het algemeen goed te pruimen, maar zeker in het begin lijken de karakters, zelfs voor een horrorflick, iets te oppervlakkig. Sl8n8 is gewoon goed voor een avondje griezelen, maar je moet niet te veel speciale effecten te verwachten.

Label: Paramount Pictures Releasedatum: 18 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: