DVD: Bullet For My Valentine - Live at Brixton

Zo langzaam als het het huidige Bullet For My Valentine eerst verging zo snel gaat het nu. De band uit Wales begon in 1998 als coverbandje van Metallica, Nirvana en Limp Bizkit maar kende nogal wat tegenslagen toen ze serieus aan de weg wouden gaan timmeren. Het opnemen van een demo faalde en de band ging uit elkaar. Later probeerden ze het nog eens met een andere bassist (Jason 'Jay' James) en uiteindelijk werden ze in 2004 door Sony getekend. Sinds die tijd kwam BFMV in een stroomversnelling terecht omdat hun beide EP's uit 2004 en 2005 goed werden opgepikt door de media. Al snel volgde een volledig album gevuld met snelle, rauwe en redelijk commerciële metalcore, The Poison. En nu weer een jaar en vele shows later brengt de band een dvd uit met daarop onder andere het afsluitende concert van de Kerrang XXV tour in Londen.

De dvd bestaat uit drie delen. Allereerst dus het live-concert in Brixton (Londen), daarnaast nog vijf videos van de band en een aantal korte documentaires. En of het nog niet genoeg is zijn er nog 8 korte reportages van Bullet TV, een fotogallerij en de teksten van de nummers te vinden op de schijf. Een goedgevulde dvd dus, maar hoe staat het met de inhoud?

Het concert staat in ieder geval als een huis. Brixton is mooi aangekleed voor de headliner van de Kerrang Tour, de lichtshow is perfect afgesteld en met knallende drums, beukende riffs, de nodige bass en explosies van pyrotechniek ontbrandt de show in een uur lang durende metalcore trip.
Het geluid is kraakhelder en visueel is het concert mooi weergegeven door de vele camera's. De snelle drums van Michael Thomas zijn indrukwekkend en barsten van de energie. De gitaarsolo van Paget op The Poison zet je armharen overeind, zeker als de band het nummer daarna nog naar zijn climax leidt. Matt en Jay schreeuwen een uur lang vol overgave de longen uit hun lijf.

De video's van de band zijn een leuke toevoeging op de liveset, maar eigenlijk zijn de docu's de interessantste toevoegingen op de dvd (naast het concert uiteraard). Het geeft een persoonlijker beeld van de band en licht een tipje van de sluier van de tour op. Zeker in combinatie met Bullet TV kom je meer over de band te weten. In het totaal duurt de dvd 140 minuten, waarvan het concert iets meer dan één uur in beslag neemt. Wel zijn er nog andere live-opnames te vinden in de documentaires zoals No Control waarop het publiek helemaal losgaat in de pit.

BFMV heeft inmiddels alweer acht nummers af voor het volgende album dat naar schatting in de eerste helft van 2007 uitkomt. Nog meer om naar uit te kijken dus, maar nu eerst nog een keer de dvd opzetten!

Label: Sony BMG Releasedatum: 30 oktober 2006