DVD: The Curse of King Tut's Tomb

Honderden jaren lang is de dood en begraafplaats van de Egyptische Farao Toetanchamon een mysterie geweest voor archeologen en Egyptologen. Het graf van Toetanchamon zou volgestopt zitten met allerlei schatten en het gemummificeerde lichaam van de overleden heerser. Pas in 1922 werd de tombe gevonden door Howard Carter. Voor David N. Titcher vormde het graf en de mythe rond Toetanchamon inspiratie voor een miniserie, met de titel The Curse of King Tut's Tomb. Sinds kort is deze serie op dvd verkrijgbaar.

Het is 1922. Vrijbuiter Danny Freemont (Casper van Dien) is al jaren actief als avontuurlijk archeoloog, schrijft over zijn bijzondere vondsten en geeft college op een Egyptische universiteit. Betwist binnen de gevestigde orde van archeologen zet Danny door om de mythische artefacten van Toetanchamon op te sporen. De legende wil namelijk dat Toetanchamon de demonen en hun leider Seth versloeg door een magisch tablet in vier stukken te breken. Een groep kwaadaardige zakenmannen wil de stukken opsporen om ze te gebruiken om de wereld over te nemen. Daniel heeft al drie stukken verzameld, maar telkens worden ze geroofd door zijn tegenstander Morgan Sinclair, die deel uit maakt van de groep kwaardaardige mannen. Daniel zet alles op alles om als eerste het vierde deel van het tablet te vinden en gaat op zoek naar de graftombe van Toetanchamon. Hij ondervindt weerstand bij de lokale conservatrice van het lokale museum (de charmante Leonar Varela) en wordt flink tegengewerkt door zijn tegenstanders. Als hij het tablet uiteindelijk vindt blijken er nog heel wat problemen onderweg te zijn, vooral als het in de verkeerde handen valt.

Bij het maken van The Curse of King Tut's Tomb hebben ze ongetwijfeld gedacht dat goed jatten beter is dan slecht bedenken. Gedurende de drie uur dat de miniserie duurt, zul je meer dan eens de gedachte hebben dat je zit te kijken naar een soort proefopname van 'Indiana Jones' of 'The Mummy'. Het verhaal is vooral het eerste uur prima te volgen, al gaat het soms niet altijd even snel. Na ongeveer de helft van de serie raakt het verhaal in een stroomversnelling, maar dat komt het overzicht niet ten goede. Ook slaat het verhaal na het eerste deel een totaal andere weg in; in plaats van een avonturenfilm begint The Curse of King Tut's Tomb steeds meer te lijken op Science-Fiction en zeker het einde is vreselijk ongeloofwaardig. Jammer genoeg zijn de computereffecten nogal mager (ongetwijfeld vanwege het budget dat hoort bij het maken van een film voor televisie). De release op dvd is vrij netjes; zowel beeld als geluid zijn dik in orde, maar er is geen extra materiaal toegevoegd. De twee disks zijn verpakt in een nette digipack, maar jammer genoeg is de hoes iets te schreeuwerig vormgegeven (EXTRA LANGE SPEELDUUR!).

The Curse of King Tut's Tomb lijkt het meest op een jongensboek. De slechterikken zijn duidelijk te herkennen en de helden overwinnen alles. Spannende avonturen in een ver land, vol met mythische figuren en gevechten. Jammer genoeg ontbreekt het het verhaal, zeker op het einde, aan overzicht en continuïteit. Waar het in het begin nog een beetje lijkt op een soort Indiana Jones, is het aan het einde een beetje een ratjetoe. De acteurs doen vreselijk hun best maar kunnen zeker niet overtuigen; vooral als er bovennatuurlijke dingen gebeuren accepteren ze deze alsof het vanzelfsprekend is. Verwacht gewoon niet veel van deze release en misschien heb je nog een drietal leuke uren voor je tien euro, maar je moet dan geen bezwaar hebben tegen onlogische wendingen in het verhaal.

Label: Bridge H.E. Releasedatum: 10 oktober 2006 Kijkwijzer: