DVD: Mission Impossible III (single disc)

Mission Impossible, het eerste deel dus, was een zeer succesvol project. Zo succesvol dat Tom Cruise een paar jaar later weer de rol van Ethan Hunt mocht gaan vertolken in het tweede deel. Volgens veel fans was de sequel een beetje een domper, die niet kon tippen aan het eerste deel. Nu, weer een flink aantal jaren later, is de dvd release van het derde deel in de reeks. Mission Impossible III, met een nieuwe regisseur, een nieuwe schrijver, een herboren Tom Cruise en een nieuwe missie!

Ethan Hunt zit in een lastig parket. Vastgebonden in een stoel wordt hij ondervraagd door Owen Davian, die maar blijft vragen om een konijnenpootje. Als Ethan niet snel antwoordt zal Davian Ethans vrouw, Julia, neerschieten. Voordat je als kijker te zien krijgt hoe dit verder af zal lopen, schieten we terug in de tijd. Ethan heeft afscheid genomen van het Impossible Mission Force en heeft zelf zijn opvolgster opgeleid, Lindsey Farris. Helemaal klaar voor een rustig leven met zijn Julia krijgt Ethan het bericht dat Lindsey tijdens een missie in Berlijn vermist is geraakt. Hij voelt zich nog steeds verantwoordelijk voor haar optreden en besluit daarom een laatste 'onmogelijke' missie te accepteren: Lindsey opsporen en weer naar huis brengen. Wat daarna volgt is een wervelwind aan gebeurtenissen, waarin Ethan zijn oude team op moet trommelen om de degens te kruisen met Davian.

In M:i:III zijn kosten nog moeite gespaard om de kijker te vermaken. Bijzondere 'special effects', spectaculaire achtervolgingen en een intrigerend verhaal houden je de hele film op het puntje van de stoel. De korte vooruitblik aan het begin van de film laat je de hele tijd nadenken over de verbanden die je kunt leggen tussen de verschillende gebeurtenissen. Ook is er veel aandacht voor speciale technische snufjes die Ethan en zijn team toepassen om hun missie succesvol te voltooien. Net als in Abrams Alias is ook hier ruimte voor een bijzondere technicus op de thuisbasis, in dit geval vertolkt door de grappige Simon Pegg. Alhoewel in sommige scènes alles wel heel erg van een leien dakje loopt en het voor Ethan soms ook wel erg goed afloopt, blijft er genoeg vermaak over om van de eerste tot de laatste minuut vermaakt te worden.

Eigenlijk was het script voor M:i:III (zoals de verkorte naam van de film luidt) al klaar om gefilmd te worden. Tot Tom Cruise besloot de schrijver van zijn lievelingsserie een kans te geven om het script te wijzigen. J.J. Abrams, schrijver en bedenker van Alias (één van de beste spionageseries ooit) en Lost, besloot de opdracht met plezier te aanvaarden en zo kwam zijn eerste filmscript dat hij ooit (her)schreef tot stand. De hand van J.J. Abrams is dan ook zeer duidelijk te herkennen in diverse aspecten van M:i:III. Niet alleen lijkt het plot afkomstig uit Alias, ook in de details zijn er veel overeenkomsten te vinden: qua spionagetechnieken, de mix tussen privé en werk en niet op zijn minst de manier waarop bad en good guy elkaar proberen te bevechten. Voor de liefhebbers van het inmiddels gestopte Alias is M:i:III als een warme douche die doet terugdenken aan de avonturen van Sidney Bristow.

De release op dvd beslaat een enkele disk, waarop je naast de film zelf ook een aantal extraatjes terugvindt. Allereerst het interessante commentaar door Tom Cruise en J.J. Abrams; het is erg leuk om te horen hoe ze hun liefhebberij voor spionage om hebben kunnen zetten in het script. De korte 'making of' laat vooral zien hoe de 'special effects' tot stand zijn gekomen en dat Tom Cruise zijn eigen stunts heeft gedaan. De verwijderde scènes zijn vooral in het verlengde van de scènes die de film wél hebben gehaald; helaas voegen ze weinig toe aan het geheel. De release is verder prima in orde, zowel qua beeld als geluid. Wil je nog meer M:i:III zien? Dan kun je ook kiezen voor de 'special edition' met een hele disk vol extra materiaal.

Nadat Mission Impossible in het tweede deel een doodlopende weg ingeslagen leek te zijn en misschien wel dreigde te vervallen tot een standaard actiefilmpje, hebben Cruise en Abrams de reeks weer op een hoger plan weten te krijgen. Dynamischer dan Bond, intelligenter dan andere actiefilms en bovendien voorzien meer dan genoeg eyecandy zou je bijna gaan uitzien naar een vierde deel!

Label: Warner Bros Releasedatum: 2 november 2006
Kijkwijzer: Waardering: