DVD: Alfred J. Kwak - Natuur 1

quote:
spetter, pieter pater lekker in het water
ga maar vast naar huis hij komt een druppel later
Deze tekst zal iedere Nederlander wel bekend in de oren klinken. Het is de begintune van de tekenfilm Alfred J. Kwak. Deze tekenfilm werd tussen 1989 en 1991 uitgezonden. Alle 52 afleveringen worden nu op dvd uitgebracht.

Afred J. Kwak is natuurlijk een bekende eend. Hij beleeft samen met Henk de Mol en andere vrienden de leukste, vreemdste en spannendste avonturen. In sommige afleveringen moet hij het opnemen tegen de burgemeester genaamd K. Rokodil. Deze echte kapitalist probeert continu geld te verdienen. Dat hij hiermee anderen ruïneert doet hem niets.

Alfred Jodocus Kwak is een creatie van Herman van Veen. Hij kwam op het idee voor de eend toen hij ergens in de jaren 70 in de polder een eend overreed. Dat hij een dag later een moedereend met zeven kleintjes door zijn tuin zag lopen hielp ook mee. Toen Van Veen niet veel later de opdracht kreeg om een theaterproductie te maken over een sprookje besloot hij een kleine gele eend als hoofdpersoon te gebruiken.

Herman van Veen tekende ook voor de muziek van de theatershow. Spetter Pieter Pater en Ik ben vandaag zo vrolijk vormen de begin- en eindtune van de tekenfilm. De 52 afleveringen verschijnen op gecategoriseerde dvd's. Zo zul je dvd's vinden (of kopen) waarin natuur, magie, liefde en andere onderwerpen centraal staan. Op iedere dvd zul je drie verhalen vinden. De verhalen op deze dvd zijn ondanks de thematisering van de dvd's wel opeenvolgend. Ze volgen in ieder geval één verhaallijn. Of dit bij de andere dvd's zo is weet ik niet. De eerste serie dvd's is in augustus 2006 verschenen. De volgende series komen uit in november 2006 en begin 2007.

Op de dvd Natuur 1 staan drie afleveringen waarin Alfred moet voorkomen dat K Rokodil met een vloot van superboten de hele zee leeg gaat vissen. Samen met de haringen, een krab en een heel sterke zaagvis probeert hij hier een stokje voor te steken.

De animaties bij Alfred J. Kwak natuurlijk niet de meest moderne maar daarom niet minder mooi. De kleuren zijn wat flets maar daar heb je weinig last van. Het geluid is een beetje zacht maar voor de rest goed in orde. Helaas staan er geen extra's op de schijf zelf. Wel is er een boekje toegevoegd met daarin een paar kleurplaten en wat spelletjes. Ook is de dvdhoes voorzien van een voorwoord van Herman van veen.

Alfred J. Kwak is een heel leuke eend en de schijfjes zijn nog eens niet duur ook, ik heb de verschillende dvd's uit deze serie voor minder dan 9 euro in de winkel gezien. Hierdoor krijgt deze dvd van mij vijf sterren
quote:
Ik ben vandaag zo vrolijk
Zo vrolijk zo vrolijk