CD: Trivium - The Crusade

De grootste zonde in de metal zal volgens velen begaan zijn door Metallica, toen die band haar cultstatus inruilde voor die van mega-act. De transformatie ging bovendien gepaard met het gedrag van verwende rocksterren en een aftakeling in genialiteit. James Hetfield was ooit cool, in alles wat hij deed, maar ook een fantastische songwriter en indrukwekkende zanger met een herkenbaar stemgeluid. Toen Metallica de metal opeens links liet liggen, ontstond er een gat dat nooit echt opgevuld is. Het zal me niks verbazen als dit gat snel opgevuld gaat worden door Trivium.

De piepjonge band uit Orlando, Florida, maakte eerder furore in het metalcore-circuit met platen als Ember to Inferno (2003) en Ascendancy (2005) maar gooit het met The Crusade over een hele andere boeg: 25 jaar heavy metal geschiedenis lijkt uit je speakers te komen. De raakvlakken met Metallica en Iron Maiden zijn niet te negeren. Zanger Matt Heafy, die even oud is als Master of Puppets en Somewhere in Time heeft zich op dit album laten inspireren door James Hetfield. Zo gênant als dat bij Am I Blood tien jaar geleden gebeurde, is het gelukkig niet. Het werkt voor Trivium verfrissend omdat Heafy zich niet laat beperken in zijn zang. Op 'Anthem (We Are the Fire)' hoor je hem als heavy metalzanger pur sang terwijl bij 'Becoming the Dragon' de metalcore-schreeuw nog even boven komt drijven.
Qua lyrics wijkt de band niet ver af van de geijkte metalpaden. Opvallend is wel de twee songs over familiedrama's, 'Entrance of the Conflagration' en 'Unrepentant'. Beide gaan over hoe kinderen slachtoffer worden van het bijgeloof en de trots en eer van ouders.

Muzikaal is The Crusade een stap vooruit ten opzichten van zijn voorganger. Trivium mixt thrash- en speedmetal met heavy metal die technisch goed in elkaar is gezet. Soms probeert de band wel te veel ideeën in een nummer te stoppen. Het instrumentale titelnummer is daar een goed voorbeeld van. Daar waar de instrumentale composities van Maiden en Metallica altijd een mooie spanningsopbouw hadden, lijkt 'The Crusade' een verzameling nog niet toegepaste riffs en solo’s. Voor de rest niets dan lof over de geslepenheid van de cd. 'Ignition' is Triviums versie van Metallica's 'Blackened' terwijl de openingsriff van 'This World Can't Tear Us Apart’ geleend is van In Flames. De originaliteitprijs zal deze band voorlopig (nog) niet krijgen, maar wat geeft dat als het fijne muziek oplevert?

Als Metallica ooit met pensioen gaat dan staat Trivium alvast te trappelen om het stokje van de 'meest succesvolste metalband allertijden' over te nemen. Met 'The Crusade' geef ik ze in ieder geval een goede kans om een doorbraak naar een groter publiek te bewerkstelligen.

Label: CNR Releasedatum: 9 oktober 2006