DVD: Floris

Floris is van voor de tijd van de meeste lezers op FOK!. Toch zal iedereen de serie wel kennen of in ieder geval van gehoord hebben. De serie is nu in originele vorm op dvd verkrijgbaar. Volgens de persberichten is hij ook nog eens voorzien van onder andere de twaalf originele inleidingen van de afleveringen en een 30 minuten durende making-of uit 1968.

Als Floris van Rosemondt terugkeert van de andere kant van de wereld, komt hij erachter dat zijn kasteel ingenomen is door het huurlingenleger van Maarten van Rossem. Van Rossem is bezig namens Karel van Gelre om meer land te veroveren, en heeft Floris' kasteel in gebruik genomen als tolhuis. Hierop besluit Floris zich samen met zijn vriend Sindala aan te sluiten bij Wolter van Oldenstein, de gedoodverfde vijand van Karel van Gelre.

Voor regisseur Paul Verhoeven was dit de grote doorbraak, helaas overschreed hij wel het budget met 300% waardoor er geen dertiende aflevering of een vervolgseizoen gemaakt mocht worden. De opnames werden onder andere gemaakt op Kasteel Doornenburg, Kasteel Hernen en Slot Loevestein. De eerste aflevering trok 2.790.000 kijkers, de derde ruim 3,5 miljoen. Hiermee was het in 1969 het best bekeken programma op de Nederlandse televisie.

De kwaliteit van de afleveringen is zeer hoog, het camerawerk was voor die tijd zelfs uitmuntend. Natuurlijk is het zwart-witte beeld tegenwoordig zwaar achterhaald en het mono geluid absoluut onder de maat, maar toen deze serie gemaakt werd was er gewoon niet beter. De serie is nog steeds uiterst vermakelijk en met de acteerprestaties is helemaal niets mis.

Alle twaalf de afleveringen staan op in totaal drie dvd's. Het beeld en geluid zijn origineel gelaten maar allemaal nog haarscherp, je zou haast vergeten dat het zwart-wit en mono is. Wat helaas wel jammer is dat de extra's die beloofd waren totaal ontbreken, dus geen originele intro's of making-of, nee gewoon helemaal niets extra. Navraag bij de producent leert ons dat deze zijn komen te vervallen.

Als de beloofde extra's op de dvd's hadden gestaan had dat zeker twee extra sterren opgeleverd omdat het wel zeer unieke dingen waren die beloofd waren. Nu kan ik helaas niets anders doen dan twee sterren voor de moeite. Het beeld en geluid mogen dan wel scherp zijn maar dat is niet genoeg voor meer sterren.

Label: Video Film Express Releasedatum: juli 2006 Kijkwijzer: