CD: Jumpstyle part 2

Gesubmit door Nosh.

Het Franse Babaorum Records is een van de grootste labels in de jumpstyle scene. Door de jaren heen hebben de Babaorum-producers een typische stijl weten te ontwikkelen, die zowel bij de techno-liefhebbers als bij het grote jump-publiek aansloeg. Onlangs bracht Babaorum het tweede deel in hun Jumpstyle serie uit: een dubbelalbum, gemixt door DJ Greg C en Lobotomy Inc. Twee artiesten die beide bekend staan als vertegenwoordigers van de typische Franse tek-sound: monotoon, hard, maar wel met de typische jumpsound die het label zo groot heeft gemaakt.

De eerste cd staat op de naam van DJ Greg C. De Fransman is een van de bekendste namen binnen het jump wereldje en was ook verantwoordelijk voor de eerste producties op Babaorum. Zijn mix komt rustig op gang. Drammerige melodielijnen en dito samples zetten de toon voor de eerste paar nummers, waarna het tempo er in begint te komen met "DJ Massiv vs. The Rebel - Get Ready". Het nummer wat daarop volgt, "Devils Fiction", maakt gebruik van inmiddels bijna antieke Pulp Fiction samples, wat een beetje jammer is. Het lekkere, hardstyle-achtige "Cyber Trance" vormt de inleiding voor het volgende deel van de mix. Opeens schakelt Greg C over op de hyperblije jumpstyle zoals die hier bekend is. Waar "This is not a love Song" van Carunia nog weet te overtuigen door de onbezonnen vrolijkheid, zijn het daaropvolgende "My life is jumping" en "Slip-up" ronduit irritant.

Greg C herpakt zichzelf met het stevige "Shut Up" van Dark System, waarna ook het volume opeens vol open gaat. Daarna volgt er een hele riks van lekkere platen, met "Binum - Chapter one" en Greg C's eigen "Get Down" als uitschieters. Als afsluiter laat Greg C ons nog kennis maken met het ware French Tek-geluid. De drie monotone, techno-achtige laatste nummers van de mix staan in schril contrast met de voorgaande nummers, maar zullen er bij de liefhebbers ongetwijfeld goed in gaan.

Cd 2 is gemixt door de eveneens Franse Lobotomy Inc. Een producer die inmiddels zijn eigen label beheert, maar in het verleden talloze platen op Babaorum heeft uitgebracht. Allemaal met dezelfde typische stijl, die soms verdacht veel richting hardstyle of zelfs hardcore schuift. In tegenstelling tot het wat tamme begin van de eerste cd, opent Lobotomy Inc. zijn mix meteen stevig met het lekkere "Burn the babyz" van Furious Trax. Een jumptrack, die eindigt met een bass die doet denken aan het gemiddelde hardcorenummer.

Met "FLY - Shake It" gooit Lobotomy Inc. het roer radicaal om. Een fijne combinatie tussen jump en techno, met een heerlijk opzwepende beat die perfect aansluit bij het daarop volgende "Decomposed Girl".
De tracks die volgen gooien het tempo nog eens flink omhoog, terwijl de bass de boxen blijft teisteren. "2012" grijpt terug op een heerlijk nostalgische sample, om vervolgens over te gaan in een heerlijk aanstekelijke 'handjes in de lucht' melodie. Met "Dinamik's Usual Break" gaat Lobotomy Inc. weer terug naar de heerlijke Franse hardjump. En ook hier duikt er weer een knallende hardcorebass doorheen. Genieten dus, vooral omdat het duidelijk wordt waar Lobotomy Inc. heen wilt met zijn mix. "Rock this place" bevestigen deze vermoedens, want ook deze track heeft een heerlijke sound die verdacht veel lijkt op het zagende geluid zoals we die kennen uit die oude gabbertijd.

Ook de rest van de cd weet de aandacht perfect vast te houden. Lobotomy Inc. weet de mix tussen de wat vrolijkere jumptracks, en het brute tekgeweld perfect in stand te houden. Zo kennen Overdose en Saxoform bijvoorbeeld beide bijna melige melodielijnen, die echter voor de perfecte afwisseling zorgt, in vergelijking met de onvervalste hardtek die daar weer op volgt.
De mix loopt nu ondertussen bijna op zijn einde, en duidelijk wordt dat Lobotomy Inc. tot in de laatste minuut absoluut geen rust gunt. Sterker nog, het vage "We are at war" vormt de perfecte opwarmer voor "Enculé", een flink doorbeukende hardcoretrack. Met dit, voor jump begrippen ongewone einde bevestigt Lobotomy Inc alweer wat voor ontzettend gevarieerde dj hij is.

Hoewel dit album al een tijd in de winkels ligt, blijft Jumpstyle volume two een van de betere albums in het genre. Beide DJ's weten perfect de balans tussen de toegankelijke jumpnummers en de hardere Franse tekplaten te vinden, waardoor de mixen voor alle fans wel iets te bieden heeft. Met name Lobotomy Inc. weet de vaart erin te houden met een sterke selectie van topnummers. Het enige minpunt is dat met name op de eerste cd de vaart nogal eens ontbreekt. Enkele matige nummers lopen simpelweg te lang door, zeker in het begin. De tweede helft van de mix maakt dit echter meer dan goed.

Kortom, Jumpstyle part 2 is een absolute aanrader voor iedereen die benieuwd is naar de grote hype binnen de dance-scene, en ook wel eens het 'klompendansje' wilt proberen.

Label: ZYX Releasedatum: 2 maart 2006