DVD: Poelmo, slaaf van het zuiden

Ab·sur·di·stan (het ~)

1 fictief land waar allerlei dwaze toestanden heersen

Zo is het toneel te typeren waar Poelmo, de slaaf van het zuiden (voor meisjes die van paarden houden) opgevoerd wordt door Hans Teeuwen, Pieter Bouwman en Gummbah. Hans Teeuwen kennen de meeste mensen al als cabaretesk podiumbeest. De laatste heren zijn u wellicht in een andere setting bekend; Pieter Bouwman is de man achter het humoristische 'Radio Bergeijk' en was samen met Teeuwen ook onderdeel van de 'Mannen van de Radio' in het VPRO-programma 'De Avonden'. Gummbah is vooral bekend van zijn geniale striptekeningen in de Volkskrant. Alledrie staan ze bekend om hun absurdistische kijk op de wereld, maar de drie samen leidt tot een opeenhoping van vreemde en dwaze humor.

Het stuk stamt uit 2001 en Poelmo werd in 2002 ook uitgezonden als achtdelig televisieprogramma door de VPRO. Nu is er een DVD verkrijgbaar van deze theaterperformance, aangevuld met kleedkamerscènes en extra's.

De show kent hoogte- en dieptepunten waarin het drietal soms op het randje van gestoordheid balanceert. Hans Teeuwen is de drukste van het stel en kan met behulp van zijn mimiek en stem veel neerzetten, maar kan ook doorslaan in sommige typetjes. Gummbah is het meest verscholen op het toneel, terwijl Bouwman de drukke Teeuwen flankeert en hem een beetje in het gareel houdt.

De onderdelen van de voorstelling verschillen nogal van niveau. Soms is het geniaal en soms snap je er geen hout van omdat het absurdisme te ver doorslaat. Eén van de hoogtepunten van de DVD is Boeken, waarin Gummbah boeken promoot die net niet zijn verschenen. Fragmenten uit boeken met de meest vreemde titels worden voorgedragen op de droge toon van Gummbah. De goede man zorgt tevens voor grappige momenten door de gortdroge one-liners die hij ten tonele brengt.

De dwaze humor is zeker niet voor iedereen. Als je het werk van alledrie kan waarderen (van Teeuwen vooral de laatste paar voorstellingen) en je kan jezelf voorstellen dat de stripjes van Gummbah in theatervorm ook leuk zijn, dan moet je deze DVD kopen. Door de pieken en dalen is het soms wel een opgave om in één keer door de voorstelling heen te komen (naast het feit dat hij 190 minuten duurt). Af en toe lig je op de grond van het lachen en twee minuten later erger je je groen en geel aan een zeer overdreven Teeuwen. Voor de extra's hoef je de DVD niet aan te schaffen. De kleedkamerscènes zijn voornamelijk irritant en ook de uitleg waarom Poelmo gemaakt moest worden deed me ook weinig. Niettemin, wel een paar keer gebulderd van het lachen!

Label: CNR Entertainment Releasedatum: 7 juli 2006
Kijkwijzer: