DVD: Beowulf & Grendel

Waar wij op de middelbare school doodgegooid worden met één enkele regel over de nesteldrang van vogels, hebben de Britten een compleet episch gedicht ter beschikking. De legende van Beowulf & Grendel, het gedicht dat Tolkien, zelf docent Engels, inspireerde tot het schrijven van "In de Ban van de Ring". De Rohirrim zijn overduidelijk geënt op de strijders uit dit gedicht, inclusief de ingekakte koning. Ook Gollum blijkt niet enig in zijn soort. Na het succes van de verfilming van Tolkiens epos, kon een verfilming van deze legende niet uitblijven. Sturla Gunnarson greep zijn kans en maakte meteen gebruik van de mogelijkheid om eindelijk eens in zijn geboorteland IJsland te filmen. Heerlijke ruwe natuur dus, wat gecombineerd met de zware slagregens de film wel een heel authentiek tintje geeft.

Grendel is een flink uit de kluiten gewassen trol, die al twaalf jaar lang de Deense koning Hrothgar en zijn volk terroriseert. De held van die tijd, Beowulf (Gerard Butler, bekend uit The Phantom of the Opera), besluit samen met zijn mannen de strijd aan te gaan en een einde te maken aan dit bloedvergieten. Tot zover gaat de film gelijk op met het gedicht, om vervolgens wat thema's van deze tijd duidelijker te verwerken in het verhaal. Beowulf krijgt Grendel namelijk maar niet te pakken, het lijkt erop alsof Grendel simpelweg niet met hem wil vechten. De held begint zich af te vragen of hij wel juist bezig is. Is Grendel wel zo monsterlijk, of gewoon anders dan de Denen? Zijn Grendels daden geen wraakacties? Hoe zetten we een halt op dit bloedvergieten? Een vraag die helaas het dagelijks nieuws weer beheerst.

Beowulf begint zich af te vragen waarom dit monster zijn pijlen gericht heeft op de Denen, maar zijn mannen met rust laat. Het origineel vertelt over een simpele strijd tussen goed en kwaad, maar deze film geeft vooral het karakter van Beowulf een menselijk gezicht. "This is my life, a bloody madness". De film is een stuk minder zwart-wit dan het gedicht oorspronkelijk was, een noodzaak om mee te kunnen tussen de huidige generatie films. Niet dat Beowulf uiteindelijk zijn lot weet te veranderen, maar in elk geval denkt hij eens een keer na over zijn (toekomstige) daden. Om zich daarna weer neer te leggen bij zijn motto: "Heads will roll!"

Natuurlijk vloeit het bloed nog rijkelijk, met beelden waar menig magiër jaloers op zal zijn, maar het is niet de actie alleen waar deze film op drijft. De film is gewoon een heerlijke potpourri van humor, actie en dialogen. Het is jammer dat deze film niet meer promotie heeft gekregen in ons kikkerlandje, en hopelijk maakt deze steelbook editie iets goed. De film zelf verdient het. Een bijzondere vertelling, voor elk wat wils. De steelbook editie maakt het helemaal af, de extra's op de tweede disc zijn een aardige bijkomstigheid. Een blik achter de schermen om wat ideeën op te doen voor de bonte avond, wat foto's, korte geschreven uitleg, dat doet er niet zo heel veel toe. Waar het natuurlijk om draait, zijn de interviews met cast en crew, in de vorm van kant en klare quotes voor filmprogramma's. Ze geven wat handreikingen om het verhaal wat beter te begrijpen. Als extra is het een lichte tegenvaller. Daar had wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden. Zeker gezien een exclusief interview een paar uitgeschreven alinea's blijken te zijn.

Label: DFW Releasedatum: 15 juli 2006 Kijkwijzer: