Film: Superman Returns

It's a bird! It's a plane! It's Superman!

De "Man Of Steel" is na jarenlange afwezigheid eindelijk weer op het witte doek te bewonderen. Ieder jongetje droomde vroeger om met een grote rode S op de borst en dito cape in de wolken te kunnen vliegen, gelijk elke tiener wilde dat hij de X-ray vision stiekem voor niet zo nobele doeleinden kon gebruiken. Regisseur Bryan Singer brengt de magie weer terug in de bioscoop, nadat we het de laatste jaren enkel met matige tv-series zoals Lois and Clark en Smallville moesten doen.

Net als elke film- en comicliefhebber was ik uiterst sceptisch over het project. Niemand zou immers geschikt zijn om Christopher Reeve te vervangen en nieuweling Brandon Routh zag er op de eerste foto's uit alsof hij net van een fout Halloween feest was teruggekomen. Alleen het feit dat Bryan Singer de touwtjes in handen had, zorgde nog voor een sprankeltje hoop. Met de eerste twee X-men films bewees hij een bigbudget film ook aan te kunnen, nadat hij met zijn geweldige debuut The Usual Suspects de filmwereld verbaasde.

Superman Returns is in principe het vervolg op Superman 2 uit 1980. Kal-El (de oorspronkelijke naam van Superman) keert terug in Metropolis na een lange zoektocht naar het verleden op zijn thuisplaneet Krypton. De wereld lijkt hun favoriete superheld echter alweer te zijn vergeten, zijn geliefde Lois Lane heeft zelfs de Pulitzer-prijs voor het artikel "Why the world doesn't need Superman" gewonnen. Lois is verloofd, moeder en alles behalve blij wanneer Superman weer op spectaculaire wijze haar leven binnen komt vliegen. Lex Luthor, meesterlijk neergezet door Kevin Spacey, is net uit de gevangenis en heeft alweer een duivels plan bedacht om de wereld te veroveren. Kan het nog meer cliché?

Waarschijnlijk niet, maar eigenlijk is dat ook precies wat het zo mooi maakt. Het publiek wil geen Superman in een pak dat meegaat met de laatste mode, of een Superman die opeens een andere vrouw versiert. We willen de superheld zien zoals we hem allemaal kennen uit de stripboeken, films en tv-series. In die zin zijn Singer en met name Brandon Routh zeker geslaagd.

Echt een geweldige film is het helaas niet. Visueel met grote voorsprong de mooiste op dit moment en de psychologische diepgang is zeker geen minpunt. Er is echter te veel tijd genomen voor de opbouw en dialoog, terwijl iedereen gewoon met een bak popcorn en grote cola in de hand wil zien hoe Superman door muren heen slaat en als altijd er weer voor zorgt dat de bad guys achter de tralies belanden.

Oordeel niet te snel, want Singer heeft al toegegeven dat Superman Returns de opbouw is naar een episch vervolg. Dat biedt perspectief wanneer we terugdenken aan de eerste X-men film. Alles behalve een spectaculaire film, maar die diende dan ook hetzelfde doel als Superman Returns. X-men 2 mag met recht een van de beste comicboekverfilmingen aller tijden worden genoemd, en dus is er ook voor de Man van Staal nog volop hoop.

Er is maar een simpele reden waarom je deze film toch moet gaan zien: het blijft Superman. Geen andere superheld komt bij hem in de buurt. Om de man met de rode cape kogels te zien tegenhouden en als een adelaar door de stad te zien vliegen, blijft een waar genot om naar te kijken voor de echte fan.

De film is ook gedeeltelijk in 3D (met zo'n brilletje ja) te zien in de Pathe Imax in Amsterdam. Het is even wennen, maar het is wel een unieke ervaring om de Man van Staal in 3D boven de straten van Metropolis te zien vliegen. Helaas zijn er maar een aantal scènes die ook echt in 3D te bekijken zijn, maar het is zeker iets dat de toekomst heeft.

Label: Warner Bros Releasedatum: 3 augustus 2006 Kijkwijzer: