Boek: Ross Campbell - Natte Maan. Vage omzwervingen

Natte Maan, een plaatsje in Amerika met blijkbaar veel goths. Zo ook de stevige, depressief kijkende Cleo. Zij gaat studeren en gaat voor het eerst op kamers. Vrolijker wordt ze er echter niet van. Daarbij komt ze ook nog voor een behoorlijk aantal puberale vraagstukken te staan. Hoe gaat zij dat nou weer oplossen. Lees dit eerste deel, en misschien kom je er dan achter.

Tja, wat moet ik van dit boek zeggen. Het is een strip. Kijk, dat tekent wel een mooi beeld toch? En mooie beelden zijn het zeker. Dit zwart/wit boek is voorzien van geweldig kunstige afbeeldingen, maar een verhaal valt er nauwelijks in te volgen.

Zwart/wit dus. Goed gekozen van de tekenaar die dit verhaal heeft bedacht. De hoofdpersoon, en op een enkele na alle bijpersonen zijn zwart en zien zwart. Goths, al klinkt dat niet door omdat een strip natuurlijk niet van muziek is voorzien. Althans, deze strip helaas niet.

Ik heb het hier over een dun boek, met tussendoor wat extra teksten uit Cleo's dagboek, enkele uitspraken van waarschijnlijk bekende artiesten al zegt het mij niet zo heel veel. Veel plaatjes, ontzettend veel plaatjes, waarbij de schrijver het zeker niet heeft nagelaten om uit te dossen in plaatjes waarbij de depressiviteit van Cleo goed naar voren komt.

Waarschijnlijk is de bedenker zelf Goth, of juist niet. In ieder geval zijn de plaatjes een lust voor het oog, op een bepaalde manier bijzonder gedetailleerd, maar is het verhaal bagger. Een leuke parodie op de gothicscene in ieder geval. Nadat ik dit boek in een uur tijd uit had heb ik het nog driemaal gelezen. En kan ik het nog een paar keer doorlezen. Blijkbaar is het moeilijk een eerste indruk te omschrijven, en nu nog blijkt het onmogelijk. Het boek heeft een sterke kant, namelijk de tekeningen en een zwakke kant, het verhaal. Zeker niets om je kont mee af te vegen, maar een sterk staaltje literatuur. Nah. Misschien dat het tweede deel beter is?

Uitgever: uitgeverijxtra ISBN: 9077766197
Pagina's:
173 Waardering: