CD: Sensation - White Edition 2006

Van de line-up mocht weinig meer bekend zijn dan de naam Ferry Corsten, ook dit jaar waren de kaarten van Sensation White binnen enkele uren uitverkocht. Om precies te zijn waren het 35.000 kaarten, en dat binnen vijf uur. Bijna vier maanden later zie ik hordes, volledig in het wit geklede mensen zich verzamelen op de treinstations. Het is zover en onder andere David Guetta, Erick E, Sander Kleinenberg, Roog, Steve Angello, Benny Rodrigues en Tiësto (verrassingsoptreden) maken hun opwachting. Voor hen die er niet bij waren is er de dubbel-CD met een compilatie van de muziek. Sensation - The White Edition 2006.

In the words of James Dean:
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
The choice is yours.

Het thema van dit jaar is Dreams en dit wordt, zoals vanouds, allereerst even toegelicht. Vervolgens kan de eerste CD los en achttien nummers van verschillende stijlen komen in hun volle lengte voorbij. Opvallend is het funky Jazz In Your Face van Erick Morillo met z'n jaren 80 feeling. Gaandeweg de CD bespeur ik deze sound meer en meer. Zo ook bij de zang van Supermodes Tell me Why. Ferry Corsten brengt afwisseling met zijn herkenbare stijl in Galaxia en ook Club Scene Investigators Direct Dizko klinkt goed op de moderne manier. Jammer vind ik de mix van David Guetta's The World is Mine, een nummer dat vorig jaar nog in de originele versie op de Sensation White dubbel CD te vinden was.

Op de tweede CD staan The Megamix en alle Sensation White Anthems. In The Megamix wordt er dieper ingegaan op de funky jaren 80 sound die we op de eerste plaat al hoorden en dat is dan ook de rode draad door de mix. Mylo, waarvan we dit soort mixen al eerder hoorden, komt tweemaal voorbij met onder andere In My Arms. Ook Roger Sanchez zijn Turn on The Music is terug te vinden. Daarnaast is er een mix van Eurythmics Sweet Dreams. Voor de afwisseling zijn er nog geremixte versies van Blurs Song 2 en Underworlds Born Slippy. Van dit soort alternatieve mixen had ik er in de eerste plaats meer verwacht aangezien op het feest een hardrockband kwam spelen.

Intussen is er natuurlijk ook nog 'normaal' materiaal. Fedde le grand, Outwork, Til West, Thomas Andersson en Punk-a-delic zijn enkele namen die voorbijkomen en mijn voorkeur blijft hier toch stiekem naar uitgaan. De laatste nummers op deze plaat zijn de Anthems, maar daar staat het Anthem van dit jaar niet bij. This is Sensation van Sander Kleinenberg klinkt lekker; het is dan ook jammer dat deze slechts kort terugkomt in de Megamix. Kon hij niet als eerste, of achteraan bij de andere Anthems in de volledige versie? Wat is het nut van een Anthem niet als je hem zo wegstopt?

Anthem verstopt of niet, Sensation - White Edition 2006 bevat weer heel wat lekkere nummers. Het is ietwat veel house en club, maar het resultaat valt niet tegen. Duidelijk mag zijn dat kosten noch moeite worden gespaard om van alles een samenhangend geheel met een origineel thema te maken. Dat is wat deze release onderscheidt van de gewone trance compilaties. Om echt een indruk te krijgen van het feest zijn twee schijfjes natuurlijk nooit genoeg, maar het gevoel kan wel een beetje worden overgedragen. Een leuke herinnering voor hen die erbij waren, en een goede plaat voor zij die het moesten missen. Misschien een opwarmertje voor volgend jaar?

Label: Universal Music Releasedatum: 7 juli 2006