DVD: Boss'n Up

Op de muziekzenders op tv is het schering en inslag: halfnaakte vrouwen krioelen over het scherm ter vermaak van zij die naar Hip Hop en R&B luisteren. Rapper Snoop Dogg heeft het genre goed in zijn vingers en hij lijkt in zijn clips een echte womanizer, een player en speelt misschien wel een beetje de pimp. In zijn nieuwste film Boss'n Up is het niet anders, want ook hier speelt hij de pooier en lijkt het alsof het pooierbestaan een beetje wordt verheerlijkt. Een kritische, wellicht satirische, blik op zijn eigen genre of een verlengde van wat hij in zijn videoclips laat zien?

In Boss'n Up speelt Snoop Dogg de 'womanizer' Cordé, een hulpje in een winkel, die weinig uitzicht heeft op een beter leven. De enige houvast die hij heeft is zijn charmerende werking op 'de vrouwtjes' en dat blijft niet onopgemerkt. De bekende pooier Orange Juice (gespeeld door Hawthorne James) ziet een gouden toekomst weggelegd voor Cordé door hem over te halen zijn charmes in te zetten om vrouwen 'de straat op te krijgen'. Het begint met een enkele vrouw (gespeeld door Sundy Carter) en niet zonder succes, want Cordé weet binnen de kortste keren uit te groeien tot één van de grootste pimps van de regio. Alles loopt op rolletjes, totdat hij voor een dilemma komt te staan. Kiest Cordé voor 'het vrouwtje' of voor zijn werk, en dus voor het geld?

Wat precies de bedoeling is geweest van de film Boss'n Up blijft een beetje vaag, maar het lijkt het midden te houden tussen een ultralange videoclip met een verhaal erin verweven en een soort Snoop Dogg 'The Musical', maar dan gevuld met allerlei weinig ter zake doende liedjes die met grote regelmaat passeren. Ook qua acteerwerk is er weinig opbeurends te bespeuren, want niet alleen Snoop Dogg speelt zijn karakter als een houten klaas, ook de rest van de cast lijkt niet direct af te stevenen op een Academy Award. Er zijn eigenlijk maar drie positieve aspecten aan deze release. Allereerst ademt de film de sfeer van Snoop Doggs videoclips, dus wat dat betreft voldoet Boss'n Up aan de verwachtingen van zijn fans. Ten tweede, en dat zal vooral de mannelijke helft van de bevolking interesseren, gaat de film gepaard met aardig wat vrouwelijk schoon. Tot slot, en dat is het derde voordeel, is de extra content van de dvd -zeker voor de fans- de moeite waard. Niet alleen vind je op de dvd de videoclip Drop it like it's hot, Let's get Blown en Get to know Ya, ook bevat de disc twee live optredens van Snoop Dogg. De redelijk vage commentaartrack (ingesproken door Snoop Dogg himself en regisseur Pook Brown) en de 'Photo Gallery' zijn niet echt de moeite waard. Tot slot vind je in de mooie kartonnen verpakking ook nog een bonus-cd met daarop een aantal "nog nooit eerder uitgebrachte" nummers van Snoop Dogg.

Boss'n Up is waarschijnlijk alleen voor de echte Snoop Dogg fans de moeite waard. De film is het beste te beschouwen als een verlengstuk van een aantal videoclips, maar dan met een verhaal erin verwerkt. Voor het verhaal zelf of voor het acteerwerk hoef je het niet te doen, maar mocht je gewoon op zoek zijn naar wat 'eyecandy' dan zou deze film je nog kunnen bekoren. De release is eigenlijk net als één van de 'ho's' van Cordé: mooi van buiten, maar pas op voor de inhoud!

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 13 juni 2006
Kijkwijzer: