CD: Jamie Lidell - Multiply Additions

Multiply Additions=Jamie Lidell was voor mij 'de' verrassing van Pinkpop dit jaar. Van een Warp-artiest zou je verwachten dat een album volzit met vreemde experimentele elektronica en stevige beats. Lidell verraste echter iedereen door met een heus neo-soul album (Multiply) te komen, waarbij de techno-invloeden naar de achtergrond waren verdreven. Persoonlijk deed het mij weinig, tot het geweldige optreden op Pinkpop. Samen met pianist Gonzales en drummer Mocky was het een stuk energieker dan op plaat, en ook de technoachtergrond van Lidell kwam weer naar boven toen hij plaats nam achter allerlei mixapparatuur. Zoals hij het zelf omschreef: "Just jammin in the afternoon".

Toen Multiply Additions werd aangekondigd besloot ik dan ook het dan nog maar eens een kans te geven. Van een cd vol met remixes en twee live-versies mag je immers verwachten dat het een stuk energieker wordt dan het oorspronkelijke album. Helaas maakt Multiply Additions die verwachting maar half waar. Zo is de dance-remix van 'When I Come Back' genieten en haalt het de herinneringen aan het concert weer even naar boven. Het nummer steekt echter een beetje vreemd af bij de rest, aangezien bij bijna alle remixes gekozen wordt voor een minimalistische aanpak.

Er is helaas maar bar weinig aan de meeste songs gesleuteld. Dit hoeft echter niet altijd negatief te zijn. Zo is de kale versie van 'Multiply', met enkel de pianobegeleiding van Gonzales, zelfs beter dan het origineel. De rustige versie van 'A Little Bit More' is dan helaas weer een stuk minder, en terwijl dat live nu juist één van de beste nummers was. De live-versies op Multiply Additions vallen ook wat tegen, vooral omdat de opgewektheid en het gejam niet echt tot uiting komen, ook al blijft Lidells stem zeer opzwepend.

Jamie Lidell is in zowel mainstream als in underground kringen erg populair. Multiply Additions zit hier precies tussenin. De remixes met meer electro-techno invloeden zoals 'Whats The Use' zorgen er bij mij voor dat ik toch wel van dit 'extra' album heb genoten, en de slow-tempo versies zullen waarschijnlijk de liefhebbers van Multiply weer bekoren. Voor elk wat wils, maar echt geweldig is het niet.

Label: Warp Records Releasedatum: 26 mei 2006 Waardering: