CD: Hardcore Vibes - Back To The Good Old Days

Hardcore is een nogal rekbaar begrip. Het Australian trainingspak ook. De albumcover van Hardcore Vibes - Back To The Good Old Days laat dan ook weinig aan de verbeelding over. Twee handen tonen onder een maatpak en laaghangende stropdas een onvervalste Aussie.
En op een hoger dan gemiddeld aantal 'Beats per Minute' voert vooral nostalgie de boventoon op deze '96 Banging Early Hardcore Tracks in the Mix!'

'Back To The Good Old Days' dus. De tijd van Parkzicht en DJ Rob, Darkraver en Rotterdam Termination Source? Jawel: die staan allemaal in meer, maar helaas vooral mindere mate op de tracklist van dit door Masterflix gemixte dubbelalbum; samengesteld door DJ Manga.

Eén van de klassiekers in dit genre is Thunderground van Darkraver & DJ Vince, de derde track op CD1. Na de Hardhouse en Terror die daarop volgt, is de zevende track 98 To Piano van DJ Forze Team een aangenaam rustpunt. Die beat voelen we inmiddels al wel. Na het toch wel leuke pianodeuntje vervolgt de mix weer als de gewaardeerde DJ Promo het stokje overneemt met de snoeiende hardhouse beats, onder het verder toch wel wat goedkoop klinkende King of Pain. Overstuurde keyboards en snelle bassdrums klinken er vervolgens onder andere bij The Stunned Guys, die op deze dubbelaar goed vertegenwoordigd zijn. Vooral Braincracking samen met Neophyte is een geslaagd nummer van The Stunned Guys, die in het verleden ook met Paul Elstak hebben samengewerkt.

Naast andere grote, terugkerende namen als Neophyte zijn ook DJ Isaac en Gizmo te horen. Hoewel de tracks meestal niet langer dan anderhalve minuut in de mix te horen zijn, word je door overbekende hits als Poing van Rotterdam Termination Source en zelfs de Wonderfull Days-mix van Charly Lownoise & Mental Theo op zijn tijd wel blij of happy. En of dat de bedoeling is? Maar zonder deze, naar "zwabber"-riekende tracks zou het een toch wel erg saaie, donkere mix worden. In ieder geval te lang.

Lang genoeg duurt deze plaat zeker. Niemand minder dan Neophyte (onder alter ego Body Lotion) sluit de plaat af met de mededeling: Happy is voor Hobo's. Deze laatste track van de 97 in totaal, moet duidelijk maken dat dit een nostalgische must-have is voor de échte hardcore fan. Of die fan er ook zo over denkt valt te betwijfelen. Het merendeel van de tracks zal immers al in bezit zijn, en deze mix is nu ook weer niet van cruciaal belang. Voor iedereen die zich weer wilt aansluiten bij de groeiende hardcore-scene is dit wellicht een goeie update hoe het ook alweer klonk, in die good old days.
En de boodschap voor diegenen die geheel níet nostalgisch terugblikken op de Hardcore uit de vroege jaren '90 is natuurlijk simpel. Niet eens aanraken, die cd!
Dat maakt dit album gemiddeld tot zo'n krappe 3 sterren waard, of iets in die buurt.

Label: Universal Releasedatum: 3 april 2006 Waardering: