DVD: Diep

De vrouwelijke regisseuses lijken de Nederlandse filmindustrie over te nemen. Vorig jaar hadden we al het internationaal bejubelde Guernsey van Nanouk Leopold, en niet veel later kwam ook Diep uit, het speelfilmdebuut van Simone van Dusseldorp. Beide films behoren tot het project De oversteek, een samenwerking tussen het Filmfonds en de VPRO.
Volgens de regisseuse is de film gericht op een 25 plus arthouse publiek, maar Diep is eigenlijk interessant voor iedereen die ooit jong is geweest.




De titel van de film verwijst naar de manier waarop hoofdpersonage Heleen (Melody Klaver) zich in de chaotische periode genaamd puberteit stort. Ze verwart liefde met seks en experimenteert met drugs. Alles wat je van een film die zich eind jaren 70 afspeelt mag verwachten, maar gelukkig heeft Van Dusseldorp voor een wat meer realistische aanpak gekozen, in plaats van de beelden die wij vanuit Hollywood over deze 'losbandige' periode te zien krijgen. Deze aanpak komt ook terug in het plot, dat eigenlijk onderschikt is aan de vorm. De kijker krijgt een indruk van wat er in het hoofd van Heleen omgaat. We zien hoe zij omgaat met haar eerste zoen, de scheiding van haar ouders (geweldige rollen van Monic Hendrickx en Bart Klever), en de eerste keer. Maar nergens wordt het echt spectaculair, enkel een kijkje in het leven van een normale tiener eind jaren 70.

Wel spectaculair is het camerawerk van Ton Peters, dat mij deed denken aan het werk van Sofia Coppela. Intense close-ups, verschillende kleuren, en veel gebruik van zonlicht. Melody Klaver is geen Kirsten Dunst of Scarlett Johansson, maar ze wordt wel op een zelfde prachtige manier in beeld gebracht, en voor een 15-jarige acteert ze erg sterk. Het ene moment kijk je naar een jonge volwassen vrouw, terwijl ze zich een minuut later weer als een kind gedraagt, iets dat de geloofwaardigheid van het verhaal erg ten goede komt. De manier waarop haar omgeving wat minder scherp is vormgegeven, de wisselende kleuren en sferen, het weerspiegelt allemaal de situatie waarin Heleen zich bevindt. Door deze manier van filmen krijg je het idee alsof Heleen zich d.m.v. haar herrineringen je meeneemt naar haar jeugd.




Ondanks de visuele pracht is Diep toch wel een beetje een teleurstelling, doordat het script teveel te wensen overlaat. Ik ben 90 minuten lang geboeid geweest, maar toch gebeurd er te weinig om de kijker te overtuigen dat men naar een uitzonderlijke film aan het kijken is. De film is gebaseerd op het boek 'Het leven bestaat niet' van Hendrickje Spoor, maar een verfilming van bijvoorbeeld 'Het verrotte leven van Floortje Bloem' zou in mijn ogen een betere keuze geweest zijn. Natuurlijk valt er wat voor te zeggen dat Diep een hele persoonlijke en voor iedereen herkenbare film is geworden dankzij het eenvoudigere plot, maar het zorgt er ook voor dat het een film is die mij niet lang zal bij blijven.

De extra's, waaronder twee interviews, de première en een making-off zijn een leuke toevoeging, maar wel wat kort. Je moet er dan ook rekening mee houden dat het een kleine Nederlandse film is, dus verwacht geen spetterende special edition praktijken. De kwaliteit van beeld en geluid zijn net als in de film zelf dik in orde.




Simone van Dusseldorp bewijst wel degelijk met Diep een zeer talentvolle regisseuse te zijn, vooral door de manier waarop zij deze film eigen maakt, en de visuele schoonheid. Hopelijk zal ze de komende jaren, als ze daar tenminste de kans voor krijgt, vooral het verhalende aspect van het regisseursvak beter onder de knie krijgen. Wil je in Nederland echter indruk maken dan zul je toch echt met een verrassende en gewaagde film komen, begrippen die helaas niet op Diep van toepassing zijn. Een mooie degelijke film. Niet meer, maar vooral niet minder.



Label: Ijswater Releasedatum: 27 april 2006
Kijkwijzer: Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!