CD: Blues Brother Castro - Fun

FunIk zal het maar meteen eerlijk vertellen, Blues Brother Castro is een Nederlands bandje. Na deze zin is waarschijnlijk de helft van de lezers afgehaakt, want er is iets ernstig mis met onze muziekscène. Het lijkt haast alsof er een vooroordeel bestaat dat er uit Nederland weinig goeds kan komen, net zoals dat bij onze filmindustrie bestaat. Geheel onterecht natuurlijk, want bands als Coparck, Voicst en Mr Love And The Stallions hebben een zodanig hoog niveau bereikt, dat ze recht hebben op veel meer aandacht vanuit de pers. Waarom kan het bij onze zuiderburen wel, maar hier niet. Misschien tijd voor een Fok's Rock Rally? Maar goed, om de overheid te citeren: 'Een beter milieu begint bij jezelf'. Bij deze.

Fun is het tweede album van de Amsterdamse indie-rock formatie. Debuut Money Maker Me kreeg van de pers die wel aandacht aan de band besteedde enkel enthousiaste kritieken. Ze tourden de afgelopen jaren onder meer door Engeland en Amerika. In Belgie speelden ze samen met het geweldige Waalse Ghinzu, die duidelijk invloed hebben gehad op het nieuwe album. De freakyness, het geschreeuw en keyboards staan nu ook op Fun, eigenlijk alles dat Ghinzu zo speciaal maakte. Het erg sterke openingsnummer Give Me (Something To Dance To) had net zo goed op het nieuwe album van de Brusselse formatie kunnen staan.

De invloed van de Pixies is net als op het vorige album ook nog steeds hoorbaar, vooral tijdens een nummer als Bonny, waarbij zanger Leon Caren en bassiste Mila van de Wall alá Frank en Kim samen de vocalen verzorgen. De schreeuwerige stem van Caren, scherpe harde gitaren, het lichte stemgeluid van Mila van de Wall, het past allemaal als een puzzel perfect in elkaar.

Bluesbrothercastro
Credits George Henze, Available Light

Misschien allemaal niet erg origineel of vernieuwend, wel erg lekker. De vocalen mogen dan krakerig en schreeuwerig zijn, zonder zou BBC niet hetzelfde zijn. De gitaarriffs zijn hard en catchy, wat wil je als muziekliefhebber nog meer? Gecompliceerde en diepzinnige teksten misschien, maar voor mij is in dit geval een zin als 'I'm tired of your lovesongs' al genoeg. De muziek is goed, en meer valt er niet over te zeggen. Misschien wat eentonig, misschien doet het af en toe te veel denken aan andere bands, het doet er allemaal niet toe. Heb jij ook genoeg van zoetsappige liefdesliedjes en behoefte aan een dosis noiserock, dan is Fun zeker een aankoop waard.

Overtuigd? Neem dan ook meteen even een kijkje op de website van Blues Brother Castro

Label: RaRa Releasedatum: 10-04-2006 Waardering: