Boek: Je baby's eerste jaar voor dummies

Als je in blijde verwachting bent, ben je ook vaak op zoek naar informatie. Hoe zal de zwangerschap verlopen, hoe kan de bevalling gaan, maar ook hoe ga ik met mijn baby om, wat heb ik nodig voor de baby en kan ik nog wel op vakantie? Dummies heeft hier mooi op ingespeeld na de boeken Zwangerschap voor dummies en Ouderschap voor dummies is er nu ook Je baby's eerste jaar voor dummies.

Je baby's eerste jaar voor dummies kun je al aanschaffen tijdens je zwangerschap. In het eerste deel van het boek kun je nagaan of je goed bent voorbereid. Je vindt informatie over de babyuitzet en over het gaan naar het consultatiebureau of de huisarts. Maar ook hoe je je moet voorbereiden voor een vakantie en wat er gebeurt als de baby geboren is. Ook wordt er op een rijtje gezet wat de voor- en nadelen zijn van borstvoeding of flesvoeding.

De delen en hoofdstukken die hierop volgen gaan in op de twaalf maanden van je baby. Mijn eigen kindje is nu twee maanden, en dan is het leuk om te lezen welke veranderingen er gaan plaatsvinden, wat hij dadelijk allemaal al kan. Minder leuk, maar niet minder informatief zijn de eerste prikken die hij gaat krijgen. Zo wordt van maand tot maand uitgezet wat er allemaal gebeurt. Wanneer de baby voor het eerst vast voedsel mag gaan eten, wanneer de baby voor het eerst zal omrollen. De mijlpalen zullen voor iedere ouder waarschijnlijk het leukste zijn om te lezen. In het boek wordt goed ingegaan op gevaren in een huis voor een baby en hoe je je huis daaraan aan kunt passen. Aan het einde van het boek vind je ook een leidraad wanneer je het beste meteen de huisarts of het ziekenhuis kan bellen als er iets gebeurt.

Dit boek, geschreven door een gediplomeerd kinderarts en een freelance-schrijfster, is prettig geschreven. In het boek wordt heel gemakkelijk gewerkt met pictogrammen zodat je niet alles hoeft te lezen. Pictogrammen als: "Bel de dokter", "belangrijk", "technische info", "tip" en "Pas op" helpen je de vele informatie te scheiden.
Net zoals in de meeste dummieboeken kun je bij elk hoofdstuk beginnen zonder dat je de voorgaande hoofdstukken hoeft te lezen. Zo begon ik direct bij het hoofdstuk over de tweede maand. Je begint met lezen bij het hoofdstuk waar op dat moment jouw interesse ligt.
Het boek is natuurlijk niet alleen voor de (aanstaande) mamma's maar ook voor (aanstaande) pappa's. Nu moet je niet alles doen zoals het boek, want je hebt natuurlijk ook je eigen ideeën. Maar als naslagwerk en om af en toe iets in op te zoeken is dit een mooi boek om toe te voegen aan de verzameling boeken over zwangerschap en kinderen opvoeden.

Uitgever: Pearson ISBN: 90 430 1207 b Pagina's: 330