CD: Acda en de Munnik - Adem

quote:
"De titel van de CD is niet zo moeilijk. ADEM. Van 'even rustig ademhalen' en kijken wat er gedaan is tot nu toe. Zijn dit dan de beste liedjes? Dat lijkt ons persoonlijk."

Na een tijdje niets gehoord te hebben van het bekende duo Acda en de Munnik is het nu weer tijd voor een nieuwe CD. Alhoewel, nieuw is de CD niet echt te noemen, want het betreft een verzamelaar van de beste 18 nummers die het duo heeft geschreven. Wat toevallig dat men zo kort voor Sinterklaas een verzamelaar uitbrengt! Naast de bekende nummers staan er ook vier nieuwe liedjes op deze CD.

Merkwaardig genoeg zijn er twee verschillende versies van deze CD te koop. De bekendste boekenclub van Nederland (u weet wel: die jongens en meisjes van de ECI die in elke winkelstraat vragen of u wel eens een boek leest) heeft namelijk een exclusieve deal (lees: veel geld) gesloten met de heren Acda en de Munnik om een speciale editie uit te mogen brengen voor hun eigen leden. Een CD die is samengesteld door een poll op de website en in het blaadje van de club. Die uitgave bestaat uit twee discs en kost rond de 22 euro. Voor het normale gepeupel dat niet lid is van winkels waar je verplicht moet kopen, is er een simpelere uitgave. Deze kost rond de 16 euro en bestaat uit een enkele disc. Ook hier wist de platenmaatschappij nog wel een manier om ervoor te zorgen dat ook alle fans de CD kopen: voeg aan de verzamelaar vier nieuwe liedjes toe, die nergens anders op CD terug te vinden zijn (leve het internet!).

Over de inhoud van de CD kan ik betrekkelijk kort zijn: bekende nummers die bijna iedereen wel zo'n beetje mee zou kunnen zingen zijn natuurlijk aan deze CD toegevoegd: onder andere Niet of nooit geweest, Groeten uit Maaiveld, Laat me slapen en Ren Lenny, Ren. Aan het einde van de CD vinden we de vier nieuwe liedjes: Geen hemelen beloven, Waar was je dan?, Hallo liedje en Liever Gelijk dan Geluk. Eerlijk gezegd vallen de nieuwe nummers niet echt op; ze zijn wel typisch Acda en de Munnik, maar er zit geen besmettelijk riedeltje of pakkende tekst tussen; helaas. Een ieder die alle andere CD's van Acda en de Munnik al heeft hoeft deze CD eigenlijk niet aan te schaffen, die losse nummers komen vast nog wel een keer op een andere CD terug. En zo niet, ach zo bijzonder zijn ze nou ook weer niet. Als je een keer al die bekende nummers van beide heren in huis wilt halen omdat je nog niets van ze in huis hebt, dan is Adem voor jou een schot in de roos.

Label: Sony BMG Releasedatum: 4 november 2005 Waardering: