Boek: Voordeel halen op eBay en marktplaats.nl

Duizenden koopjesjagers op het net kunnen al niet meer zonder veilingsites als eBay en marktplaats.nl. Op deze bekende sites kun je je eigen zooi verkopen en er voor een prikje vaak de meest uiteenlopende spullen kopen. Of het nu gaan om antiek, (kinder)kleding, games, serviezen, zeldzame cd's of onbekende boeken: alles is op eBay en marktplaats.nl te vinden.

Voordeel halen op eBay en marktplaats.nl van schrijver Hans Dinkelberg is het eerste boek dat, behalve veilingsite eBay, ook de voordelen van de in Nederland veel gebruikte site marktplaats.nl op een rijtje zet. Wat is de juiste manier van bieden? Hoe zit een pakkende advertentie in elkaar? Wat zijn de risico's bij het kopen via Internet? De achterkant van het boekwerk vermeldt dat met behulp van dit boek de koopjesjager in spé snel het spel van zoeken en bieden in de vingers heeft. 'En reken maar dat dat een hoop voordeel oplevert.' Jaja.

Ik hoopte even met dit boek Het Grote Geheim achter online verdienen via veilingsites binnengehaald te hebben. Dit viel echter al bladerend en lezend nogal tegen. Voordeel halen op eBay en marktplaats.nl is niets anders dan een uitgebreide Nederlandstalige gids over de beide genoemde sites. Er wordt veel behandeld: hoe schrijf je je in? Hoe werkt de site? Wat kan ik doen aan online veiligheid? Hoe zoek, bied, koop en verkoop ik? En natuurlijk: kies ik voor eBay of marktplaats.nl?

Hier blijft het dan vervolgens ook een beetje bij. Veel zaken die naar mijn mening niet onbelangrijk zijn, blijven onbesproken. Over oplichting en scams zoals de bekende scams uit Nigeria wordt niet gesproken. Over handelen in het buitenland wordt nog veel te weinig gezegd. Het boek belooft 'een hoop voordeel', maar het boek vertelt niet hoe je makkelijk kan cashen. Je krijgt alleen tips als 'Installeer snipe-software om op het laatste moment objecten op eBay te kunnen winnen.' Tja...

Kortom: een aardig boek voor mensen die net komen kijken op veilingsites en die nog geen idee hebben hoe alles er aan toe gaat. Het klappen van de zweep en de echte trucjes moet je nog steeds online leren door ervaring. Het paperback-boek is wel een leuk cadeautje voor in de schoen: voor 12,50 euro kan Sint het namelijk in de winkel oppikken.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 90 229 5005 0 Pagina's: 160