Boek: Stephen King - De Colorado Kid

Op een eiland voor de kust van Maine wordt een dode man gevonden. Op het lichaam is geen enkele identificatie te vinden. Alleen de vasthoudendheid van Vince Teague en Dave Bowie, twee plaatselijke journalisten, en een student in de forensische wetenschap levert aanwijzingen op. Het duurt dan ook ruim een jaar voordat de man eindelijk geïdentificeerd is. En dat is pas het begin van het mysterie. Want hoe meer ze te weten komen over de man en de verbijsterende omstandigheden van zijn dood, hoe minder ze begrijpen...

Vince Teague en Dave Bowie vertellen het verhaal over de mysterieuze dood van 'de Colorado kid' aan hun veel jongere collega Stephanie. Aan de hand van het verhaal bespreken ze de eisen waar een verhaal aan moet voldoen voordat het in de krant gepubliceerd wordt.

King slaat duidelijk een andere weg in met De Colorado Kid. De hoofdpersonen vertellen in dit geval een verhaal, zonder zelf onderdeel geweest te zijn van de gebeurtenissen. Althans, wel zijdelings; ze dragen bij aan de identificatie van de man. De spanningsopbouw waar King zo beroemd om is, mist hier echter. 'Als geen ander is hij in staat om kleine, dagelijkse gebeurtenissen tot een gruwelijke nachtmerrie te laten uitgroeien...' staat er dan ook op het persbericht. Maar in dit boek zijn die toch echt afwezig.

Het boek heeft een prettige schrijfstijl, zoals we van King gewend zijn. Om de prijs hoef je dit boek ook niet te laten liggen: er zit een grote gele sticker op de kaft met €3. Je koopt er tegenwoordig haast geen tijdschrift meer voor. Bovendien krijg je ook nog een hele stapel kortingsbonnen voor andere boeken van Stephen King, die achterin het boek zitten. Maar ja, dat is allemaal toch bijzaak. Het boek is net niet saai genoeg om het weg te leggen, maar de mysteries blijven onopgelost en de personages gaan niet echt leven. Als je geïnteresseerd bent in journalistiek heeft het verhaal wel wat, maar als je een echte lekkere spannende King wilt lezen, pak dan een ander boek uit de lange lijst; De Colorado Kid is dat niet.

Uitgever: Poema-Pocket ISBN: 90-245-5381-4 Pagina's: 144