DVD: Great Expectations

Great Expectations is het beroemde verhaal van de weesjongen Pip en zijn weg naar volwassenheid in een door valkuilen geteisterde wereld. Het is de bedoeling dat hij opgeleid wordt tot smid in de smederij van Joe. Stiekem droomt hij echter van een bestaan als een echte 'gentleman'. In de loop der jaren ontmoet hij allerlei bijzondere mensen, zoals de angstaanjagende misdadiger Magwitch, de manipulerende Miss Havisham en de mooie maar harteloze Estella.

Deze versie van Great Expectations bestaat uit twee delen, gemaakt voor televisie. In totaal is de speelduur ongeveer 200 minuten, maar omdat het twee delen zijn, kun je die ook gemakkelijk over twee avonden verdelen. De film is een lust voor het oog. Voor de kostuums won Great Expections in 2000 niet voor niets de BAFTA-award 'Best Costume Design'. En ook de sets, zeker die van het huis van Miss Havisham, zijn prachtig.

Ioan Gruffudd zet als Pip een mooie acteerprestatie neer. Na deze film (de BBC maakte Great Expectations in 1999) speelde hij onder andere in King Arthur en Fantastic Four. Charlotte Rampling is een prachtige, gebroken Miss Havisham. De rest van de personages echter, komt niet overtuigend uit de verf. Magwitch lijkt er vooral te zijn om een schrikeffect te bewerkstelligen, en Estelle maakt een wonderbaarlijke doorbraak mee aan het einde van de film, die ik niet als geloofwaardig ervaar.

In de winkel ligt Great Expectations te koop voor € 14,95. Hoewel je er twee avonden plezier van hebt, denk ik niet dat ik het er voor over zou hebben. Het is een aardige verfilming, die vooral vanwege de visuele aspecten en de prestaties van de hoofdrolspeler overeind blijft. Buiten dat kun je beter het boek lezen.

Uitgave: Just Entertainment Releasedatum: 15-9-2005 Kijkwijzer: Waardering: