Boek: Filosofie voor beginners - Donald Palmer

Filosofie voor beginners is het vreemdste filosofie boek dat ik ooit heb gelezen. Het is verfrissend en helder, wat vrij uniek is voor boeken over filosofie, die over het algemeen toch stoffig en moeilijk zijn. De schrijver, Donald Palmer, heeft zich voor het schrijven van dit boek een doel gesteld. Hij wilde filosofie wat luchtiger brengen zonder informatie te verliezen. Hij illustreert het boek op bepaalde plekken om begrippen of verhalen te verduidelijken op een heel simpele manier, wat toch knap is, aangezien filosofie vaak ingewikkeld en omslachtig is.

Filosofie voor beginners is echt voor beginners en kan gelezen worden door jongeren, maar ook door volwassenen. En zoals een boek voor beginners behoort te beginnen, begint dit boek bij het begin van de filosofie! Hij wandelt de historie van de filosofie door, zonder belangrijke personen te vergeten en terwijl hij dit doet worden begrippen rustig verklaard.
Grote en welbekende filosofen passeren de revue, maar ook de wat minder bekende filosofen, allemaal netjes gesorteerd op tijd en soort filosofische stroming. Zo zorgt Palmer ervoor, dat dit boek een logisch en begrijpelijk boek is geworden.

Toch niet enkel en alleen lof voor de heer Palmer. Sommige stukken zijn namelijk te simpel, zo simpel dat iemand op de middelbare school het nog met gemak kan gebruiken, terwijl op andere stukken bepaalde begrippen niet uitgelegd worden, waardoor je het net niet helemaal kunt begrijpen. Ook is er wat aan te merken op de lay-out van het boek. Er is een vervelend en slordig ogend lettertype gebruikt dat ook nog eens enorm groot is. Leuk voor slechtzienden, maar het maakt het boek onnodig zwaar en dik, wat toch erg afschrikt op het eerste gezicht.

Soms heb je het gevoel dat je een schoolboek aan het lezen bent, maar toch is dit boek leuk om te lezen als je je eens wilt verdiepen in de filosofie zonder meteen aan de boeken van filosofen zelf te beginnen. Maar het is echt voor beginners, dus als je al een klein beetje weet van de filosofie moet je dit boek laten staan.
Kortom een leuk boek voor de echte beginner die eens wil weten wat allerlei filosofen nou door de eeuwen heen bezig heeft gehouden.

Uitgever: Het Spectrum B.V ISBN: 9027464391 Pagina's: 416