DVD: Spanglish

De titel Spanglish verwijst naar de gelijknamige straattaal uit de Verenigde Staten; veel Spaanstalige immigranten mengen hun moedertaal met de taal van hun nieuwe land. In deze film zien we hoe Flor Moreno, een Mexicaanse immigrant, als kindermeisje aan de slag gaat bij de familie Clasky. Deborah is de onzekere moeder van het gezin en heeft samen met de succesvolle John twee kinderen: Bernice en Georgie. Als extra bagage heeft het gezin ook de moeder van Dehorah aan boord. John en Deborah hebben een verdeelde mening over de opvoeding van de kinderen, maar van een slecht huwelijk is gelukkig geen sprake. Ondertussen probeert Flor vol mee te draaien in het huishouden, al brengt haar gebrek aan kennis van de Engelse taal toch de nodige problemen met zich mee. Gelukkig kent Flor's dochter, Christina, wel wat Engels en ziet ze zichzelf terug als een soort tolk tussen Flor en de Clasky's. Het is dan ook vanuit haar oogpunt dat de film eigenlijk wordt verteld; een film over het Amerikaanse leven vanuit de ogen van een immigrant. De film draait dan ook voornamelijk om de problemen die een verschillende taal en cultuur met zich meebrengen.

Eerlijk is eerlijk: ik had niet verwacht dat deze film het moest hebben van subtiele humor. Geen wonder, want Adam Sandler is toch vooral bekend van gekke bekken, platte grappen of het uitbeelden van een gek tiepetje. Schrijver James Brooks heeft echter een veel subtielere rol voor deze raskomiek weten te creeëren, een rol waarin hij laat zien hoe hij samen met zijn vrouwlijke tegenspeelster echt een chemie weet op te wekken. Alhoewel Spanglish niet continu weet te amuseren, er zitten namelijk toch wel wat trage stukken in, laat de film je achter met een goed gevoel en zet deze film het leven van een immigrant in een ander perspectief. Spanglish is wat dat betreft niet de meest makkelijke komedie, maar wees gerust: er valt nog genoeg te lachen.

Op de DVD van Spanglish vinden we behoorlijk wat bonusmateriaal. Niet alleen kun je kijken naar een aantal verwijderde fragmenten, een 'making of' en bloopers, ook vind je de complete screenplay van de film op de DVD. Wellicht interessant voor de liefhebber, maar voor de meeste mensen tamelijk overbodig. Ook vind je een documentaire "How to make the world's greatest sandwich" op de DVD, waarin Thomas Keller je leert hoe je een sandwich op formaat moet maken; een verwijzing naar een scène uit de film. Daarnaast kun je tijdens de film luisteren naar audiocommentaar van de schrijver en crew, maar ook kun je kijken naar de castingsessie voor de film.

Spanglish biedt een interessante kijk op het leven van een immigrant met een taalprobleem in een hectisch Amerikaans gezin. Gezien door de ogen van de dochter, biedt Spanglish vooral subtiele humor en soms een gulle lach, maar de film kent ook zijn trage momenten. De DVD is doorspekt met extra's, zoals je normaal alleen op 'Special Editions' zou zien. Een film die de moeite van het kijken waard is, niet alleen vanwege de humor, maar ook om op een leuke manier kennis te maken met taal- en cultuurverschillen.

Label: Sony Releasedatum: 24 augustus 2005 Kijkwijzer: