DVD: Mean Creek

Mean Creek is een simpel filmpje over een onderwerp wat iedereen wel kent: pesten. Tevens het onderwerp van misschien wel één van Sunchaser beste columns. Of je nu zelf gepest werd, slechts meeloper was of misschien de bully, geen kind ontsnapt. Het schijnt nu eenmaal bij het leven te horen, maar leuk is anders. Deze film heeft ook een bully genaamd George, een echt lulletje die in dit verhaal echter geen groepje meelopers om zich heen heeft. Zuiver door zijn omvang heeft hij hier ook geen behoefte aan. Hij is de schrik van de speelplaats, een titel die als tiener natuurlijk best wel stoer is. Hoppa, even een kleiner jochie (Sam) om niks in elkaar staan en je hebt nog meer aanzien.

Gelukkig heeft dat gepeste jochie ook een grote broer en al snel vormt zich een plan om wraak te nemen op de pestkop. Zoete wraak in de zin van vernedering en geen pijniging, nog wel het een edele doel om hem eens en voor altijd een lesje te leren. Lekker vernederen middels een kanotochtje. Onderweg praten de mensen voor het eerst eigenlijk echt met de pestkop. Dan blijkt hij zelf eerder erg onzeker te zijn, maar nog steeds wel een beetje raar. Hoe dan ook, ze krijgen spijt van het noeste plan. Al blijkt dat eenmaal in werking niet meer te stoppen... De chaos is compleet en de kinderen zijn verward op zoek naar mogelijke oplossingen.

Ondanks dat het verhaal vanuit Sam verteld wordt, krijgt de kijker toch een beter beeld van de gedachtenkronkels in het hoofd van een pestkop zoals George. De precieze redenen van zijn gedrag blijven onduidelijk, maar je merkt wel dat er meer kanten aan zijn persoonlijkheid zitten dan alleen het gezicht van een onsymphatieke pestkop. Als kijker ga je al snel zelf op zoek naar mogelijke redenen voor Georges gedrag. Hij voelt zich gewoon niet begrepen, ook niet altijd door zichzelf. Een vroege puber misschien. Hoe dan ook, wat zet de een dan aan tot afzondering en dit soort acties en maakt een ander verlegen? Ik moet je het antwoord schuldig blijven, ook na het zien van deze film.

De film is geheel geschoten alsof het een documentaire is. Alleen de camera in de hand van het pestkopje is nog wiebeliger. De kleuren zijn wat flets en met de gehele entourage oogt het alsof er een overactieve vader op een camping in Zuid-Frankrijk aan de slag is gegaan. Deze stijl is misschien wel iets te veel voor een volle film. Het draagt wel bij aan een zekere authenticiteit die over de film hangt. Geen effecten of flitsende decors, je zou uiteraard het labeltje Dogma aan dit debuut van regisseur Jacob Aaron Estes kunnen hangen. Het was zijn script, die hij gebruikte voor zijn toelating tot het AFI (American Film Institute). En met succes. Na zijn afstuderen dook hij het weer op en verfilmde het nu echt. Hoe dan ook, een erg onderhoudende film over morele keuzes waar ook kinderen voor komen te staan. En dan niet bepaald de lichtste, maar van het soort waar zelfs volwassenen zich even voor achter de oren moeten krabben.

Label: RCV Releasedatum: 6 oktober 2005 Kijkwijzer: Waardering: