Film: Creep

Christopher Smith begon zijn carrière met het maken van de korte film 'The Day Grandad Went Blind'. Ook schreef hij drie afleveringen voor de Engelse drama-serie Eastenders, alvorens zich op het horrorgenre te richten. Toen hij met het script voor Creep kwam, waren de verwachtingen hooggespannen.

De film begint met twee rioolwerkers die door een, voor die kijker nog niet zichtbaar, wezen worden gegrepen en meegesleurd. Het metrostation waaronder dit gebeurt vormt even later het toneel voor Kate's (Franka Potente) grootste nachtmerrie.

Deze begint wanneer Kate besluit om een vriendin achterna te reizen richting een feestje. Terwijl ze op de metro wacht, valt ze in slaap. Even later wordt ze wakker. Het station is ineens compleet verlaten en afgesloten. Wanneer er tot haar opluchting nog een trein arriveert, staat haar collega Guy (Jeremy Sheffield) plotseling voor haar neus. Hij is dronken en probeert haar te verkrachten. Dit lijkt hem te gaan lukken, totdat de metrodeuren ineens opengaan en Guy naar buiten wordt gesleurd.

Wanneer Kate gillend door de tunnel terug naar het station rent, begint de nachtmerrie pas echt. Terwijl ze wanhopig opzoek is naar hulp, vallen er steeds meer mensen ten prooi aan het wezen. Dan besluit Kate om terug te vechten.

Het verhaal lijkt alle ingrediënten voor een goede horrorfilm te hebben. Duisternis, eenzaamheid en een angstaanjagend wezen. Helaas beangstigt de film niet zo erg als een goede horror zou moeten doen. Hoewel er aan het begin van de film een aantal flinke schrikmomenten zitten (mede door de muziek die de spanning verhoogt) valt die spanning weg wanneer het wezen in beeld komt. Vanaf dat moment is de film niet meer dan een kat- en muisspel, iets dat we al zo vaak hebben gezien. De bloederige momenten volgen elkaar in rap tempo op en het niveau daalt van een redelijk spannende horror tot een goedkoop moordspel. Het einde van de film is redelijk voorspelbaar, als brengen de makers op het laatste moment nog een leuk detail naar voren. Al met al goed geprobeerd, maar net niet genoeg inhoud voor een goede horror.

Kijkwijzer: Releasedatum: 4 augustus 2005 Waardering:

Must See
Stay away!