Film: Mr. & Mrs. Smith

Regisseur Doug Liman begon zijn carrière als maker van kleinschalige komedies met een scherp randje. Swingers en Go bleken beide kassuccessen, en betekenden de doorbraak voor Vince Vaughn, Jon Favreau en Katie Holmes. Liman was dan ook niet direct de voor de hand liggende keus voor de thriller The Bourne Identity. Maar hij wist duidelijk waar hij mee bezig was, want The Bourne Identity werd een spannende film en een commercieel succes. Hij had de hoofdrol aangeboden aan Brad Pitt, maar die bedankte omdat hij liever een andere spionagethriller deed, Spy Game.
In Mr. & Mrs. Smith combineert Liman Vince Vaughn en het komediegenre uit Swingers, en de spionage-setting en eerste keus Brad Pitt van The Bourne Identity tot weer iets nieuws.
Pitt speelt een (niet al te) professionele huurmoordenaar met een eigen bedrijfje. Hij is getrouwd met de leidster (Angelina Jolie) van een heel team van dodelijke dames. Ze kunnen elkaar niets zeggen over hun echte beroep en verzinnen iets over een saaie kantoorbaan. Ze vertrekken 's ochtends allebei in hun burgerlijke auto naar hun werk, vermoorden iemand en zitten om zeven uur weer aan tafel in hun burgelijke huis, waar ze elkaar maar weinig te vertellen hebben. Zes jaar later zijn ze elkaar - of eigenlijk: de rol die ze thuis spelen - zo zat, dat relatietherapie de enige oplossing lijkt. Dan ontdekken ze per ongeluk elkaars identiteit en ze krijgen ook nog eens de opdracht elkaar te vermoorden. Nadat ze hun zorgvuldig ingerichte huisje aan gort hebben geschoten, komen ze tot de ontdekking dat ze de verveling hebben verdreven en elkaar hebben hervonden. Dan is er wel nog de kleinigheid dat hun opdrachtgevers ze dood willen hebben.

Mr. & Mrs. Smith

Iedereen zal duidelijk zijn dat deze film niet drijft op de geloofwaardigheid van de plot. Realistisch is Mr. & Mrs. Smith niet, hier wordt meer gemikt op vermakelijk, grappig en spannend. Tijdens de productie bereikte steeds meer zorgwekkend nieuws de buitenwereld over de sfeer op de set; Jolie kon niet overweg met Liman en weigerde naar hem te luisteren en er werden eindeloos veel scenario-rewrites uitgevoerd, waarbij de finale steeds opnieuw werd aangepast. Dit is nooit goed nieuws voor een film natuurlijk en de verwachtingen voor de film daalden. Mr. & Mrs. Smith is een voorspelbare film geworden, maar bleek op dit punt verrassend: hij is wel degelijk samenhangend en de ontknoping past goed bij de rest. Niet direct aannemelijk, maar bevredigend.

Mr. & Mrs. Smith

Bijrollen zijn er nauwelijks, waardoor alle aandacht bij Pitt en Jolie komt te liggen en ze slagen er heel aardig in de film te dragen. De chemie die er tussen hen is, maakt dat de momenten tussen de bakkeleiende moordenaars werken en de actie is fijn over the top (hoogtepunt: de stuiterende BMW's). Pluspunt is dat Liman de actiescènes niet als alleen maar komisch brengt en de Smiths daardoor enigszins serieus te nemen zijn wanneer ze hun werk doen. Als ze in de climax Butch Cassidy and the Sundance Kid naspelen, behoor je niet meer na te denken over de plot en alleen nog maar te hopen op een goede afloop.
Pitt en Liman kunnen beiden beter dan dit popcornfilmpje (Jolie voornamelijk slechter), maar Mr. & Mrs. Smith is vermakelijk voor zolang hij duurt, als je niet meer verwacht dan overbodige shots van Jolies benen en tekenfilmgeweld met iets van een plot eromheen.
Kijkwijzer: Première: 28 juli 2005Waardering:
Officiële site   Mr. & Mrs. Smith
Forum Mr. and Mrs Smith - 2 knappe koppies