DVD: The Station Agent

Er komen niet alleen blockbusters uit Amerika. Ondanks de macht van Hollywood en het grote geld, bestaan er ook daar nog iets als onafhankelijke filmmaatschappijen. Iets waar Nederlandse maatschappijen misschien nu eens wel lering uit zouden kunnen trekken, in plaats van, de voor ons doen groots opgezette, gedrochten als Gay, Amazones en weet ik veel wat nog meer. Waarom zo moelijk doen met beperkte middelen en know-how, als het zo simpel kan. Tijd voor een nieuw topic.

In The Station Agent van Thomas McCarthy draait het om één man genaamd Fin (Peter Dinklage), of beter gezegd, mannetje, met als correcte term klein mensje. Hij werkt in een winkeltje voor modeltreinen, hoe verzin je het, maar zijn vriend en baas overlijdt jammerlijk en laat hem een oud treindepot na. Hij besluit daar te gaan wonen, ver weg van al het irritante bekijks in de stad. Weg van het gegniffel en gelach, wat ondanks zijn pogingen het te negeren, behoorlijk irritant is. Ondanks zijn simpele leven, is hij nu eenmaal een bezienswaardigheid door zijn grootte. Veel rust krijgt hij echter niet in het depot. Al snel komt er contact met twee buurtgenoten, die hem zien als makkelijk tijdverdrijf, de manier om hun eigen eenzaamheid te verdrijven. Tegen beter weten in, laat hij langzaam wat van zijn schilden zakken, maar of dat echt verstandig is?

Een chagrijnige dwerg, een geflipte kunstenares (Jase Blankfort) en een praatzieke drop-out (Paul Benjamin) op zoek naar liefde en dan een thema dat draait om vriendschap, discriminatie en eenzaamheid, geen wonder dat deze film het zo goed deed in Amerika. Toch zijn de stereotypen wel iets te makkelijk om deze film echt een heel grote spetter te kunnen noemen. Hij is zeker niet onaardig hoor. Een mooi verhaal met wat aparte stukjes, variërend van slapstick tot klucht, lekker intiem en rustig gebracht. Misschien zijn die stereotypen toch niet heel verkeerd trouwens. De film draait immers over het leven van de kleine Fin, hoe zijn leven voortdurend door vooroordelen beïnvloed wordt. Hij is dan ook gewoon bot, spreekt het liefst met maximaal vier woorden, puur uit zelfverdediging. Ondanks de toenadering van de twee buurtgenoten, blijft hij als het erop aan komt echter een gadget: ze kunnen even hun ei kwijt, maar hij moet niet denken dat hij écht gelijkwaardig is. Gelukkig echter toch nog een goed einde natuurlijk, waarin maar weer blijkt dat het leven het mooiste is met vrienden om je heen. Daar had meer ingezeten, het blijft echter toch een Amerikaanse productie.

Het "independent" labeltje rond deze film zit er trouwens niet alleen vanwege het verhaal. Dat zit er ook vanwege de manier van filmen. Het dagelijkse leven wordt er lekker traag neergezet, het is allemaal niet zo speciaal en snel zoals in de meeste Hollywood producties. Er wordt geen gebruik gemaakt van massa's speciale effecten, belichting of oogverbluffende sets. Toch weet deze film wel te boeien, wat vooral voor rekening komt voor het subtiele, natuurlijke spel van de acteurs. Voor: Lekker simpel, down to earth manier van vertellen en de acteurs. Tegen: Clichés en stereotypen en een sisser van een einde. Toch een lekker lome film voor een lome zomerse avond.

Label:Total Film HE Releasedatum: 21 juni 2005 Waardering: