Boek: Lian Hearn - De stilte van de nachtegalen

Takeo is nog maar zestien als de soldaten van de wrede krijgsheer Iida zijn familie doden. Op zijn vlucht wordt hij opgevangen door Shigeru, heer van de Otori, die zelf ook nog wel een paar appeltjes met Iida te schillen heeft. Samen zinnen ze op wraak, maar dat is niet gemakkelijk: Iida wordt zwaar bewaakt, en zijn zingende nachtegalenvloer waarschuwt hem voor indringers.

Ondertussen wordt de jonge edelvrouw Kaede op orders van Iida in gijzeling gehouden, zodat haar vader gehoorzaam zal blijven aan hem. Haar schoonheid maakt haar tot een aantrekkelijke huwelijkspartner, maar haar reputatie schrikt af: iedere man die haar begeert, zou sterven. Iida vindt het dus wel een goed idee om haar met zijn rivaal te laten trouwen...

In het verhaal is een belangrijke rol weggelegd voor paranormale gebeurtenissen. Takeo blijkt tot een speciale stam te behoren, waardoor hij over bijzondere krachten beschikt. Dat gaat - gelukkig - niet zo ver dat hij Superman is. Helden als Superman kunnen alles en verslaan iedereen, zijn dus heel saai, en het enige wat de spanning erin houdt is een flauw smoesje als kryptoniet. Takeo's talenten zijn subtieler: een goed gehoor, tijdelijke onzichtbaarheid. Zo blijft de held menselijk en het verhaal boeiend.

'De stilte van de nachtegalen' is half fantasy, half historische roman. In plaats van het verhaal in Japan te laten spelen, heeft Hearn een fictief land gecreeerd dat 'toevallig' erg lijkt op middeleeuws Japan. Die keuze valt goed uit. De gebeurtenissen hoeven zich niet strikt te houden aan het wat, waar en hoe van een bestaand historisch tijdperk, en ze worden ook niet onderbroken met uitweidingen over theeceremonies die moeten laten zien dat de auteur zoveel van zijn onderwerp weet. Hearn neemt gewoon alles wat leuk is aan Japan - wurgkoorden, schilderkunst, krijgsheren - en verwerkt het in het verhaal waar het zo uitkomt.

Het gevoelsleven van de hoofdpersonen blijft een beetje vlak. Met de bekende thema's eer, wraak en romantische liefde wordt niet veel meer bereikt dan in een film van het verhaal, waar je niet in de hoofden van de karakters kunt kijken. Dat is echter het enige minpunt. Het boek leest lekker door (al heeft de vertaler zich een paar keer verslikt) en blijft spannend. In tegenstelling tot andere boeken met lotsbestemming als onderwerp staat de uitkomst niet bij voorbaat vast. Hearn schrikt er ook niet voor terug om de 'goeien' te vermoorden. Tot enkele pagina's voor de ontknoping is het nog niet duidelijk wat de afloop zal zijn en wie van de hoofdpersonen het zal overleven. Ook daarna krijg je geen standaard 'en ze leefden nog lang en gelukkig'-flauwekul voorgeschoteld.

De stilte van de nachtegalen is zowel spannend als interessant, met een einde dat niet teleurstelt.

Titel: De stilte van de nachtegalen
Auteur: Lian Hearn