Boek: Sandra Roelofs - De first lady van Georgië

In de herfst van 2003 vond in Georgië een revolutie plaats: president Sjevarnadze, een erfenis van het communisme, werd afgezet en opgevolgd door de populaire Mikheil Saakasjvili. In deze geschiedenis is een eervolle vermelding weggelegd voor Nederland, want de vrouw van de kersverse president was de Nederlandse Sandra Roelofs.

Die vermelding vindt zijn oorsprong in 1993, als het Zeeuwse meisje Sandra op een congres in Straatsburg de Georgier Mikheil Saakasjvili ontmoet. Voor Sandra, dan administratief medewerkster bij het Rode Kruis, is het liefde op het eerste gezicht, en niet lang daarna volgt ze Saakasjvili – Misja, zoals ze hem noemt – naar New York. Misja maakt er zijn studie af en Sandra heeft allerlei losse baantjes, maar Misja’s hart ligt in Georgie en twee jaar later vestigen ze zich er permanent. Georgië is dan nog lang niet hersteld van de burgeroorlog die kort ervoor gewoed heeft, armoede en corruptie vieren hoogtij en de electriciteit werkt vaker niet dan wel. Misja wordt verkozen in het parlement, dan nog voor de partij van Sjevarnadze, en wint geleidelijk aan invloed en bekendheid…

Voordat ik dit boek begon te lezen vroeg ik me af of Roelofs echt zelf geschreven had, of dat ze een ghost writer had ingeschakeld. Toen ik het eerste hoofdstuk uit had twijfelde ik daar niet meer aan: als een professional dit had geschreven was hij ontslagen. Roelofs vermeldt dat ze veel ervaring heeft met het schrijven van brieven en dat doet ze dan ook goed, maar je kunt niet een heel boek schrijven in dezelfde stijl als een brief aan je moeder. Ze springt van de hak op de tak en begint (met de aanhef ‘Nu ik het er toch over heb…’) verhalen die, als ze al interessant zijn anderen dan de direct betrokkenen, niets te maken hebben met wat er vooraf ging en wat er volgt. Zinnen lopen stroef, en er zitten fouten in grammatica en punctuatie.

Ik begon al op te zien tegen de rest, maar gelukkig verbeteren zowel inhoud als stijl vanaf het punt waar het koppel zich definitief in Georgië vestigt. Het verhaal komt goed op gang met beschrijvingen van het Georgische families, gewoonten en geschiedenis. Roelofs vertelt ook uitgebreid over de opvoeding van haar zoontje, over de strijd die Misja dagelijks levert tegen de wijdverbreide corruptie, en over haar eigen werk voor het Nederlandse consulaat. Het lijkt wel of het echt interessante deel van het boek eerst geschreven is, en vervolgens iemand op het laatste moment tegen Roelofs heeft gezegd dat er ook nog eventjes een voorgeschiedenis in moest.

Roelofs schrijft een gedetailleerd verhaal, maar sommige punten worden compleet overgeslagen. Wat bijvoorbeeld erg vreemd is, is dat er over de persoonlijkheid van Mikheil Saakasjvili nauwelijks een woord gerept wordt. De man die toch in zekere zin verantwoordelijk is voor het feit dat dit boek bestaat, krijgt in hoofdstuk vier en vijf een aantal meldingen als zijnde een drukbezet en vaderlandslievend man, en dat is het dan wel. Of Saakasjvili is zo’n gesloten persoonlijkheid dat hij niet wil hebben dat de buitenwereld iets over hem te weten komt, of de liefde in dit huwelijk is behoorlijk bekoeld. Ook de beslissing om in zo’n uithoek van de wereld te gaan wonen (wanneer kwam het voor het eerst bij haar op, moest ze er lang over nadenken, heeft ze er spijt van, was het ongeveer zoals ze had verwacht, mist ze aan Nederland veel) komt jammer genoeg niet echt aan bod. Het is voor Roelofs zelf waarschijnlijk een gepasseerd station, maar voor de meeste lezers is het niet zo vanzelfsprekend om van de ene op de andere dag je koffers te pakken.

De first lady van Georgië heeft een uitermate boeiend onderwerp, maar lijdt onder een zwak begin en een paar gemiste kansen.

Titel: De first lady van Georgië - het verhaal van een idealiste
Schrijfster: Sandra Roelofs