DVD: The Village

The Village, het verhaal

The Village is een film waarbij je eigenlijk vanaf de eerste minuut de 19e eeuw wordt ingezogen. Je maakt kennis met de bewoners van een klein dorp, die ogenschijnlijk in totale vrede en rust het platteland van de Verenigde Staten bewonen. Het dorp, dat in een vallei omringd
door bossen gelegen is, is ver verwijderd van de buitenwereld. Gelukkig is het dorp zelfvoorzienend en leeft de gemeenschap in grote harmonie. Al snel wordt echter duidelijk dat de rust in het dorp niet vanzelfsprekend is en continu wordt bedreigd door mysterieuze bewoners van het bos, naar wie de bewoners van The Village enkel refereren als ‘zij over wie wij niet spreken’. Zolang de bewoners het bos echter niet betreden is er weinig aan de hand, zo stelt de ouderenraad van het dorp, maar als er op een gegeven moment gevilde lammetjes worden aangetroffen en angstaanjagende wezens uit het bos mysterieuze tekens op de deuren van de huizen achterlaten, twijfelt een ieder of deze ongesproken regel nog langer van toepassing is. Daarnaast speelt er nog een ander probleem. Ondanks de zelfredzaamheid van het dorp blijkt de voorraad medicijnen snel te slinken en is er behoefte aan hulpmiddelen van buitenaf. De dorpsoudsten keuren een dapper plan om nieuwe voorraden te gaan halen (van hoofdrolspeler Lucius Hunt, gespeeld door Joaquin Phoenix) af, uit angst voor de wezens in het bos. Maar als op een gegeven moment Lucius’ leven aan een zijden draad komt te hangen, en hij enkel met ontbrekende medicijnen gered kan worden, moeten de ouderen uit het dorp een manier bedenken om de medicijnen door iemand te laten halen. Een beslissing die de onthutsende relatie tussen het dorp en de angstaanjagende wezens uit het bos aan het licht zal brengen.

The Village, over het verhaal

Zoals we gewend zijn bij de films van Shyamalan zit het echte venijn van de film in de staart. Alhoewel de spanning gedurende de hele film duidelijk merkbaar is, komt er pas aan het einde van de film duidelijkheid over de precieze situatie van de bewoners van het dorp. De hele tijd ervoor zit je je af te vragen wat voor wezens er nu precies in het bos huizen en welke intenties ze hebben. Er zijn twee opvallende zaken aan deze film waardoor hij bij veel mensen nog lang zal blijven hangen; allereerst is de sfeer van een negentiende eeuws dorp ontzettend goed weergegeven in de film. Zowel de vormgeving van het dorp zelf, het gebruik van kleuren en de wijze waarop de bewoners met elkaar omgaan plaatsen het verhaal met gemak halverwege de negentiende eeuw. Daarnaast, en dat is misschien wel het meest memorabele van deze film, is het einde op zijn minst zéér opmerkelijk te noemen. Al zijn er gedurende de opbouw van het verhaal wel enkele aanwijzingen te vinden voor het verrassende einde, toch zal menig kijker met de mond open hebben aanschouwd wat er nu precies aan de hand is in de bossen rondom het dorp.

The Village, de DVD

The Village is vanaf vandaag te koop op DVD en beslaat één disc. Hierop vind je naast de film een aantal extra's. Zowel de beeldkwaliteit als de geluidskwaliteit van The Village is erg goed te noemen. De DVD kent een keur aan extra's. Zo kun je een kijkje nemen achter de schermen van de opnames van de film om een idee te krijgen hoe de set is opgebouwd en op welke wijze het script tot stand is gekomen. Daarnaast zie je interviews met de acteurs en de regisseur en kun je kijken naar enkele scènes die uiteindelijk niet terug te zien zijn in de film. Ook kun je kijken naar de casting voor bepaalde rollen en zie je hoe de acteurs klaargestoomd zijn voor hun rol (onder meer door korte interviews met de cast of met korte videodagboeken). Ook de vormgeving van de uiteindelijke film komt aan bod. Zo kun je een korte special zien over de muziek in de film en de wijze waarop de film in elkaar gezet is. Ook voor de fans van Shyamalan is er nog een leuke extra op deze DVD terug te vinden: een korte film die hij maakte in zijn jonge jaren.

The Village, de conclusie

The Village is een thriller waarbij je, zoals wel vaker bij films van deze regisseur, meer angst hebt voor datgene wat je niet ziet dan voor datgene wat je wel ziet. The Village is een film die je met regelmaat weet te boeien, vooral door de beklemmende 19e eeuwse sfeer in combinatie met de angst voor het onbekende. Een verrassende plotwending zorgt voor een wel heel verrassend einde, maar deze onverwachte draai maakt het alleen maar knapper dat alle stukjes van de puzzel ook daadwerkelijk in elkaar passen, wat dat betreft heeft Shyamalan geen steek laten vallen. Over de DVD kan ik tamelijk kort zijn: een ruime voldoende. Niet alleen is de kwaliteit dik in orde, ook zijn er voor de liefhebber genoeg extra's te vinden om je nog een uurtje zoet te houden; wel jammer dat er geen commentaartrack van de regisseur beschikbaar is.

Details

GenreThriller
Lengte103 minuten