Film: Un Long Dimanche de Fiançailles

Het verhaal

'Un Long Dimanche de Fiançailles' (een erg lange verloving) gaat over de liefde tussen de 19-jarige Mathilde (Audrey Tautou) en Manech tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ze zijn verloofd, maar moeten wachten met trouwen omdat Manech vecht aan het front.

Het verhaal begint met de veroordeling van vijf soldaten die zichzelf tijdens hun missie hebben verwond, ergens aan het einde van de oorlog. Ze worden gedropt tussen de Franse en de Duitse loopgraven. Als de oorlog is afgelopen begint daar de speurtocht van Mathilde. Elk verhaal van de oud-strijders alsmede geruchten die ze via-via hoort grijpt Mathilde aan om Manech te zoeken. Ze voelt dat hij nog leeft en rust niet voordat ze haar verloofde heeft gevonden. Tijdens haar speurtocht ontmoet ze een bont gezelschap van mensen, elk met hun eigen verhaal.

Un Long Dimanche de Fiançailles

De film

Jean-Pierre Jeunet levert met 'Un Long Dimanche de Fiançailles' wederom een prachtige film af die van begin tot eind boeit. Het is dan ook een waardig 'vervolg' op 'Amélie', de film die over de hele wereld mensen wist te ontroeren. Waar moet ik mijn lofzang beginnen? Bij de beelden? Die zijn weer subliem. Als het regent tijdens de de scènes in de loopgraven wil je schuilen tegen de kou, als er gevochten wordt buk je voor de kogels en als Mathilde door prachtige velden loopt, loop je met haar mee. Elk shot, hoe kort ook, is tot in het kleinste detail verzorgd.

De acteurs brengen hun personages tot leven. De tante en oom van Mathilde zijn grappig en hebben het hart op de goede plaats, de gladde privé-detective zou ieder ander mijden als de pest en de hoer-met-het-hart-op-de-goede-plaats wens je toch een beter leven toe. Ook is het een feest om Jody Foster weer eens op het witte doek te zien. Haar bijdrage is klein, maar ze weet als vanouds het uiterste uit haar rol te halen. Kippenvel! Maar bovenal is Audrey Tautou weer heerlijk om naar te kijken. Haar pruilmondje en haar dromerige ogen vervelen geen moment.

Un Long Dimanche de Fiançailles

Dan nog het verhaal. 'Un Long Dimanche de Fiançailles' (overigens gebaseerd op het boek van Sébastien Japrisot) vertelt het verhaal een verschrikkelijke oorlog uit een toch verfrissende invalshoek. De achterblijvers en die strijders die niets liever willen dan naar huis gaan en daar alles voor over hebben, zijn ditmaal de echte helden. Ook het romatische gedeelte komt prima uit de verf. Je hoopt 131 minuten lang dat Mathilde haar zoektocht tot een goed einde brengt.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Aurdrey Tautou is iets te oud om een 19-jarig meisje te spelen en Jeunet neemt soms iets teveel zijwegen die van het verhaal afleiden.

Un Long Dimanche de Fiançailles

'Un Long Dimanche de Fiançailles' is een film die je in de bioscoop moet zien. De beelden die Jeunet componeert en tot één geheel smeedt zijn werkelijk een lust voor het oog. Ook het verhaal van de zoektocht, de personages en alle subverhaaltjes zijn de moeite waard om te bekijken. Het knappe van Jeunet is dat hij ondanks het lastige onderwerp van de Eerste Wereldoorlog en de verschrikkelijke dingen die er gebeuren toch de humor erin weet te houden. Het is naast een spannende en romatische film ook nog eens een grappige film.

Het geld voor een bioscoopkaartje van 'Un Long Dimanche de Fiançailles' is dan ook goed besteed. Deze film mag je niet missen!

GenreOorlogsdrama/romantiek
Lengte131 minuten