Film: Der Untergang

Film • Geschreven door Noud de Greef (gr8w8) op 04-11-2004 @ 14:16
print 
De oorlog loopt op zijn einde en de Russen staan voor de poorten van Berlijn. Hitler is niet van plan op te geven en heeft Berlijn gebarricadeerd zodat het een echte frontstad geworden is. De oorlog woedt voort, ondanks minimale manschappen. De burgers lijden alleen nog maar meer onder de beschietingen, maar dat schijnt Hitler niet te deren. Het volk heeft het in zijn zienswijze zelf over zich afgeroepen. Heel Duitsland is een puinhoop en de Wehrmacht is gedecimeerd. Op de straten vechten soldaten naast kinderen. Zelfs burgers worden zonder wapens de frontlinie ingestuurd. Ondertussen verschanst Hitler zich tezamen met zijn staf in de bunker onder het hart van Berlijn. Terwijl boven de vernietiging doorgaat, wordt daar zijn 56 verjaardag voorbereid met taart en drank. Het is slechts schone schijn, ook in de bunker slaat de angst toe.

Hitler beloont zijn dappere soldaten

Toch weet Hitler de aanwezigen nog in zijn macht te houden. Hij verbergt zijn trillende hand, praat met mooie woorden en speelt de lieve man, maar ondertussen bekt hij zijn generaals woedend af. Terwijl het einde onafwendbaar is, blijft Der Führer zijn legers bevelen geven. Legers die allang niet meer bestaan, maar waarover zijn generaals niets durven te zeggen. Gelaten ondergaan ze de woede-aanvallen van Hitler. Alles lijkt verloren, maar Hitler gaat gewoon door. Ondanks het feit dat hij zijn eigen zelfmoord al lang gepland heeft, stuurt hij nog meer mensen de dood in. Zelfs na zijn zelfmoord draait de vernietigingsmachine van de Nazi’s gewoon door, zonder leider en zonder wapens…

verder lezen:
1 2 3


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

8824 views / 37 reacties
Reacties op dit bericht
37  van 37 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Lijkt mij een zeer boeiende film om te zien. Ook al is er op het ogenblik weinig sprake van extreem rechts met betrekking tot allerlei geweld, en stelt extreem rechts hier weinig voor, toch is het actueel.
Zien wat een bepaalde overtuiging kan aanrichting, welke overtuiging dat ook is, dat is belangrijk. Draait dan vooral om het extreme.
Denk dat de film ook goed kan laten zien dat mensen 2x moeten nadenken, en niet maar 1x en zich moeten laten meesleuren in algemene opvatting of de massa. Tevens is het wel misschien een film met erg geweldadige momenten, maar maakt het daardoor de beschrijvingingen in de geschiedenisboeken op school een stuk geloofwaardiger.
userIcon
Dit lijkt me echt een hele goede en interessante film. Overal krijgt deze film ook enorm goede kritieken dus ik ben heel benieuwd.
Ik heb hem gezien in Berlijn, in de bios in het sony centre. Ik vond het wel een leuke film, ook al kreeg ik af en toe echt het gevoel van nazi propoganda.
userIcon
Voor het eerst sinds Schindler's List, dat ik weer eens behoorlijk onder de indruk kwam. Een film die een tijdje blijft hangen in je hoofd. Ik vond het een hele bijzondere film. Moest ff wennen aan de taal. Ben het redelijk machtig, dacht ik, maar zonder ondertitels is het toch ff concentreren in het begin. Vooral het "schreeuw-Duits" van Hitler is soms wat lastig te volgen. Verder een top-acteerprestatie van Bruno Ganz. Hij zet een Hitler neer zoals je die van het oude video- en fotomateriaal kent. Eng realistisch. Verder zou je inderdaad bijna sympathie met hem krijgen. Die laatste dagen is het een zielige, oude man die door iedereen in de steek wordt gelaten.

Ik kan deze film iedereen aanraden.
userIcon
Ik heb de film afgelopen dinsdag in de sneak gezien. Wat een mooie film zeg. Zeer aangrijpend en zeer goed verfilmd. Geheel met de schrijver eens dat alleen de duitsers deze film hadden kunnen maken.
userIcon
quote:
Op donderdag 4 november 2004 14:42 schreef T3rr0r het volgende:
Dit lijkt me echt een hele goede en interessante film. Overal krijgt deze film ook enorm goede kritieken dus ik ben heel benieuwd.
Ik had dezelfde gedachten.

Toch nog even iets te zeuren. Een kleine typo gevonden.
quote:
Terwijl boven de vernietiging doorgaat, wordt daar zijn 56 verhaardag
userIcon
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:38 schreef ElmarO het volgende:
Toch nog even iets te zeuren. Een kleine typo gevonden.
Waar dan?

userIcon
verhaar jij dan nooit?
userIcon
Ik ga hem één dezer dagen zeker kijken , ik ben bijzonder benieuwd!!
Ben zelf ook heel benieuwd. Vind de 2e wereldoorlog en alles wat daarin gebeurd is best interessant dus.......
Lijkt me echt een interesante film, ff kijken dus
mooi review btw
userIcon
Mooie review! Had er nog niet veel over gehoord maar ben nu zeer benieuwd naar de film.
userIcon
Heb 'm vorige week gezien. Goede film is 't!
Ik heb hem net in Leeuwarden gezien. En ik ben best onder indruk. Erg goed geacteerd en erg goede sfeer. Vooral ook goed om inderdaad de menselijke indrukken te krijgen van zowel Hitler als alle mensen die toendertijd betrokken waren de laatste dagen.
Iedereen met ook maar een beetje nationaal socialiste gedachten moet verplicht deze film zien

Waar is Bohrman in het verhaal?

Het was volgens mij Bohrman die Hitler persoonlijk begeleidde... en niet Goebbels.
Ik heb de film afgelopen dinsdag tijdens de premiere gezien. Ten eerste is het een erg goede verfilming van het boek van Joachim Feste "Hilers laatste dagen". De actuers acteren op een erg hoog niveau. Ik kan me goed voorstellen dat de acteurs, in zo'n omstreden verhaal als deze, gezogen worden. De hoofdrolspelere die Hitler vertolkt doet het fenomenaal. Hilter die volkomen de realitietszin heeft verloren. Het zet je tot nadenken,"wilde hij het totale duitse volk met zich mee het graf in nemen, of wist hij echt niet mer beter?".

Ik heb een beetje de media gevolgd en daarin werd keer op keer vanuit duiste kant uiteengezet dat Hitler te menselijk wordt weergegeven. WAT EEN ONZIN! Dit is totaal niet het geval. In duitsland kunnen ze alleen nog steeds niet met de gedachte leven dat Hitler gewoon een mens was en in staat was zulke groteske dingen aan te richten, maar niet zonder de miljoenen duitse burgers die hem hielpen. Waren zij ook mensen?
userIcon
quote:
Op donderdag 4 november 2004 15:16 schreef pimpin het volgende:
ook al kreeg ik af en toe echt het gevoel van nazi propoganda.
Wat beschouw jij dan als 'nazi-propaganda'? Ik vond het een briljante film, die op een wonderbaarlijk knappe wijze tegelijkertijd de werkelijkheid en de idiotie laat zien, zonder daarbij een kant te kiezen. En zo hoort het ook: men moet de waarheid kennen, opdat we dit soort taferelen nooit meer mee hoeven te maken. Deze film is een mijlpaal in zowel de film- als de politieke geschiedenis.
userIcon
quote:
Op donderdag 4 november 2004 15:16 schreef pimpin het volgende:
Ik heb hem gezien in Berlijn, in de bios in het sony centre. Ik vond het wel een leuke film, ook al kreeg ik af en toe echt het gevoel van nazi propoganda.
`

het lijkt mij dat dit wel de bedoeling is geweest om zo de sfeer van de film te versterken.

ik vind het juist goed dat die man zo menselijk wordt neergezet. Iedereen denkt altijd maar dat zulke mensen (grootheidswaanzin en psychopaten) helemaal gestoord zijn en nooit normaal kunnen doen.
Dat is een beeld wat ook in veel (hollywood)films wordt geschapen. Vaak omdat dit vaak erg interresant is en omdat het zo makkelijk te verklaren is waarom iemand zijn acties uitvoert.

Echter als je zo'n film maakt die waarheidsgetrouw is (of moet zijn) moet je ook de normale kant van de man laten zien.
Hij was niet helemaal gestoord. Als hij dat was, dan was hij nooit zo belangrijk geworden en had hij nooit zo'n beetje het hele land achter zich gekregen.

In Duitsland vinden ze hem te menselijk neergezet. Maar dat was nou juist zo belangrijk omdat je op die manier een echt beeld van de man krijgt.
Alleen is het natuurlijk een zware confrontatie voor de duitse bevolking, omdat ze zich niet kunnen verschuilen achter de gedachte dat de man geniaal was, maar ook hardstikke gek.
Hoe menselijk je hem maakt, hoe confronterender het wordt...
userIcon
Ben benieuwd, lijkt me een goede film. Mooi dat ze van Hitler geen stereotype hebben gemaakt
Goede review overigens!
quote:
Op donderdag 4 november 2004 15:16 schreef pimpin het volgende:
Ik heb hem gezien in Berlijn, in de bios in het sony centre. Ik vond het wel een leuke film, ook al kreeg ik af en toe echt het gevoel van nazi propoganda.

Lijkt mij dat je erg gevoelig bent voor Nazi uitingen. Hoe konden ze ooit een film maken zonder deze uitingen erin? Heel Berlijn was een groot Nazi kamp in die tijd en hing tevens vol met uitingen ervan. Je moet de film natuurlijk met een redelijke afstand bekijken. Het zijn historische overblijfselen uit een niet zo ver verleden en deze zijn belangrijk geweest voor de vorming van een Europa waarin we nu leven. Niet meer en niet minder. Jammer dat andere mensen het weer anders zien en uit het verband trekken. Zal je zien dat de film het boegbeeld wordt voor al die Hitleraanbidders.....
userIcon
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 12:58 schreef ProximaB3 het volgende:
Zal je zien dat de film het boegbeeld wordt voor al die Hitleraanbidders.....
Dat denk ik niet, Proxima. De Hitler die in deze uiterst nauwkeurige film naar voren komt, is allesbehalve aanbidwaardig! Dat is nu juist de bedoeling van deze film: het de-mystificeren van Hitler en de zijnen, en het blootleggen van de waanzin en idiotie! Daarin slaagt zij, vind ik, ook uitstekend.
userIcon
Hele goede review . Ik kan me precies vinden in jouw bewoordingen . Op een kleine opmerking na:
quote:
Hard en rauw, gelijkwaardig aan de bekende scènes uit Saving Private Ryan.
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Ik vind Saving Private Ryan een goede film, maar om hem nou te vergelijken met Der Untergang.. SPR zie ik heel duidelijk als een Amerikaanse en vooral Hollywood-film die gemaakt is ter amusement. Niet om een boodschap over te brengen. Bij Der Untergang heb ik dat veel minder. De film is niet alleen 'amusant', hij is ook opvallend correct. Ik vind het onder doen aan deze film om 'm te vergelijken met SPR.
Ik heb hem gister gezien, en ik vond hem echt fantastisch
verplichte kost voor elke neonazi! eens laten zien wat voor mafkees die hitler nou echt was, hij leefde in 1 grote schijnwereld en spoorde dus echt NIET!
Ik ben door deze film misschien nog meer anti-oorlog geworden, ik snap ook niet dat mensen oorlog goed kunnen vinden
Dit was de beste film die ik dit jaar heb gezien, een aanrader voor iedereen!
Ik ben heel benieuwd naar deze film, wil hem erg graag zien. Niet alleen qua onderwerp, maar ook omdat het dus echt een heel goede film schijnt te zijn. Ik heb alleen nog maar positieve geluiden gehoord.

De Duitsers zijn goed bezig de laatste tijd, Lola Rennt en Goodbye, Lenin hadden ook al tot ver over de grens succes
Na deze film gezien te hebben begon ik me gewoon af te vragen of oscars voor "beste film" ook aan buitenlandse films gegeven konden worden... zeeeer onder de indruk. Zonder twijfel de beste film van het afgelopen jaar voor mij..... vond het cijfer dan ook wat laag, maar ieder zijn mening
Lijkt mij niet echt veel aan..mijn intresses zijn anders laat ik het zo zeggen.



Meer info klik - knip Niet doen -
Het lijkt me verplichte kost voor alle scholen. Een aardige aanvulling op de geschiedenisles.
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 15:44 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, Proxima. De Hitler die in deze uiterst nauwkeurige film naar voren komt, is allesbehalve aanbidwaardig! Dat is nu juist de bedoeling van deze film: het de-mystificeren van Hitler en de zijnen, en het blootleggen van de waanzin en idiotie! Daarin slaagt zij, vind ik, ook uitstekend.
userIcon
De film biedt eigenlijk weinig nieuws, al blijft de manier waarop Goebbels en zijn vrouw hun kinderen vergiftigen alvorens zelfmoord te plegen wel een tijdje op je netvlies hangen.
Dat Hitler uiteindelijk ook een gevangene was van de machinerie die hij zelf geschapen had komt niet uit de verf. Niet dat hij dat zo zag, maar die machinerie draaide ook zonder hem door.
Net zoals de geallieerde bombardementsmachinerie nog doordraaide lang nadat het bombarderen zijn zin had verloren. In het laatste jaar van de oorlog werden tenslotte doelen alleen nog maar gebombardeerd omdat ze op de lijst stonden, niet omdat het militair nog enige betekenis had.
Even voor de goede orde. Ik hoop niet dat de film een boegbeeld die neonazi's wordt natuurlijk, maar ik vind het nogal vreemd dat sommige mensen deze film kunnen aanduiden alszijne nazipropanganda (Doffy). Het is een historische film waarvan mensen idd kunnen leren hoe bezopen Hitler en zijn kompanen waren. Met deze film hebben ze alleen geprobeerd het zo realistisch mogelijk weer te geven. Of dat gelukt is laat ik aan de kijker over, maar ik hoop alleen niet dat deze film voor een aantal mensen de verkeerde associaties opwekt.
userIcon
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:19 schreef ProximaB3 het volgende:
Even voor de goede orde. Ik hoop niet dat de film een boegbeeld die neonazi's wordt natuurlijk, maar ik vind het nogal vreemd dat sommige mensen deze film kunnen aanduiden alszijne nazipropanganda (Doffy). Het is een historische film waarvan mensen idd kunnen leren hoe bezopen Hitler en zijn kompanen waren. Met deze film hebben ze alleen geprobeerd het zo realistisch mogelijk weer te geven. Of dat gelukt is laat ik aan de kijker over, maar ik hoop alleen niet dat deze film voor een aantal mensen de verkeerde associaties opwekt.
De hedendaagse nazi-kaalkopjes hebben van American History X ook al een verkeerde lering getrokken, dat zal voor deze film niet anders zijn denk ik.
userIcon
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:19 schreef ProximaB3 het volgende:
Even voor de goede orde. Ik hoop niet dat de film een boegbeeld die neonazi's wordt natuurlijk, maar ik vind het nogal vreemd dat sommige mensen deze film kunnen aanduiden alszijne nazipropanganda (Doffy).
Ik vind het juist helemaal geen nazi-proganda! En de eerste persoon die dat wel vindt, mag mij uitleggen waarom!
quote:
Op zondag 7 november 2004 23:08 schreef LSS het volgende:

[..]

De hedendaagse nazi-kaalkopjes hebben van American History X ook al een verkeerde lering getrokken, dat zal voor deze film niet anders zijn denk ik.
Dat gevoel kreeg ik dus ook nadat ik die comment over nazipropaganda las. Het is zonde dat ze cirkel van geweld niet zien ontstaan. Net als wat op het moment speelt tussen de aanslagen om islamitische doelen en de kerken in utrecht en amersfoort.
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 13:26 schreef GeaK het volgende:

[..]

Dat gevoel kreeg ik dus ook nadat ik die comment over nazipropaganda las. Het is zonde dat ze cirkel van geweld niet zien ontstaan. Net als wat op het moment speelt tussen de aanslagen om islamitische doelen en de kerken in utrecht en amersfoort.
Geweld om onze vrijheid te behouden, dat is totaal verschillend van WOII
Nu willen een andere bevolkingsgroep zich ten koste van anderen expanseren.

quote:
Op dinsdag 9 november 2004 16:21 schreef TopGear het volgende:

[..]

Geweld om onze vrijheid te behouden, dat is totaal verschillend van WOII
Nu willen een andere bevolkingsgroep zich ten koste van anderen expanseren.
Je hebt het over scholen met onschuldige kinderen, mongool.
film is zo gaaf!

Moet je eigenlijk in de bios kijken. Soms word je gewoon misselijk van de waanzin en de gruwlijke tafrelen.

Echt een geweldige film.
Ff weer on-topic:

De film heb ik maanden geleden al gezien in de bios in Zoetermeer en ik was echt sprakeloos, al was het alleen al omdat ik een geschiedenis-freak ben (en helemaal zeker als het om WO II gaat ben ik gefascineerd). Hitler had gewoon niet beter neer gezet kunnen worden, net als de chaos om hem heen, hoe de mensen om hem heen gaan twijfelen of ze hem niet uit zijn 'droom' moeten helpen en hem eigenlijk nog steeds niet tegen durven te spreken terwijl zijn macht eigenlijk niet meer verder kwam dan de bunker waar ze in zaten. En zo nog veel meer voorbeelden...

Alle lof voor deze film, een 8,5 is absoluut rechtvaardig in dit geval. Klasse
37  van 37 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden