Boek: Tom Clancy - De Tanden van de Tijger

Tom Clancy is de meester van de techno thriller! Dat klinkt behoorlijk veelbelovend als je de gemiddelde recensent mag geloven. Wat nou precies een techno thriller is zal de meeste mensen waarschijnlijk ontgaan, maar dat mag de pret niet drukken. Na enig speurwerk over dit fenomeen blijkt een techno thriller een thriller te zijn met daarin veel technische snufjes. Dat maakt het voor de mannelijke (en vast ook wel wat vrouwelijke) lezers natuurlijk al een stuk interessanter, toch?

Tom Clancy heeft ook nog een aantal computerspellen op zijn naam staan. Ghost Recon, Raven Shield, de Rainbow Six-serie en de Splinter Cell games. Wat zijn rol precies is geweest in die spellen is niet helemaal duidelijk, maar verwacht wordt dat hij naast het uitlenen van zijn naam ook een groot deel van het script (het verhaal in dit geval) voor zijn rekening heeft genomen. Splinter Cell heb ik, als grote fan van stealthgames, zeer vaak gespeeld en de hoofdpersoon in de game, Sam Fisher, was in mijn ogen een werkelijke held. Met de nieuwste technologische snufjes en een goed getraind commandolichaam zat hij het terrorisme achter de broek aan en zonder enige hulp van buitenaf redde hij de wereld van de meest verschrikkelijke dingen. Tenminste, dat was waar het zo ongeveer allemaal op neerkwam.

De getrouwde, in Maryland US wonende Thomas L. Clancy Jr. (12 april 1947) studeerde Engels aan het Loyola College in Baltimore en heeft mede vanwege de vele verfilmingen van zijn boeken al een aardige reputatie in de media opgebouwd. Zijn boeken zijn gebaseerd op feiten die hij vernuftig weet te mengen met fictie. Het schijnt dat hij hoge kennissen heeft bij de grote verdedigingsmachine van de Verenigde Staten en dat hij zijn feiten en technologische weetjes van hen krijgt te horen. In 1984 verscheen zijn eerste boek, The Hunt for Red October, dat later ook is verfilmd. Het idee achter zijn debuut kreeg hij toen hij las over een mislukte poging van een Russisch militair schip dat probeerde over te lopen naar Zweden. Ronald Reagan was een grote fan van dat boek en mede door diens aanprijzing is hij destijds doorgebroken.

Een relatie met de president dus? Ja, het schijnt zelfs zo te zijn dat de beste Clancy heeft geluncht in het Witte Huis, lezingen heeft gegeven aan de CIA en dat sommige van zijn boeken verplichte literatuur zijn op militaire opleidingen. Yeah right, eerst maar eens even kijken wat De Tanden van de Tijger heeft te bieden.